Oldal kiválasztása

Hájpa-hájpa: azaz beszélgetés a Hyp-R Zónában Grammal és Ákossal

Hájpa-hájpa: azaz beszélgetés a Hyp-R Zónában Grammal és Ákossal
6 éve született ez a tartalom. Kezeld ennek megfelelően (pl. egyes hivatkozások esetleg már nem működnek).

Idén nagy örömömre eljutottam a Hyp-R youtube-csatorna készítőihez és beszélhettem a Hyp-R Zone szülőatyjaival, azaz Grammal és Ákossal. Mint azt írtam, nagy vágyam teljesült, és a jeles napra zöld pólót vettem fel, hogy még így is tiszteleghessek a munkájuk előtt. Amit el kell mondani, hogy a hely, amiről szó van, a Blaha Lujza tértől körülbelül három perces sétára található, a Rákóczi tér irányában, a páratlan oldalon. Amikor megérkeztem, a srácok épp takarítottak, és a szimulátorokat készítették fel az érkező vendégek számára, hogy minden patent állapotban legyen.

Amikor beszéltem Grammal, utánaérdeklődtem mindennek, ami épp eszembe jutott és érdekelhetné az olvasókat, vagy a nézőiket, mert nem mindenki tud annyi mindent róluk. Így aztán rákérdeztem hogy a youtube-csatornájuk mikor és hogy jött létre, rákérdezhettem, hogy mióta ismerik egymást Ákossal. Gram elmondása szerint az ő ismeretségük már jóval régebbi, mint a csatornájuk. Az előbbi egy 12 évvel ezelőtti történet, amikor is Gram vett egy Mazda MX5-öt, és keresgélések után úgy döntött, hogy csinál egy weboldalt, ahol az MX5-rajongókat és a tulajdonosokat hozhatja össze. Akkoriban még nem volt olyan weblap, mint az általa készített mx5klub.hu, de mivel idő hiányában vannak a srácok, így mára már nem is létezik, vagy ha mégis, az sem Gram műve. A youtube-csatornájuk egy 2016-os áprilisi napon született meg, egy Mx5-találkozón, egy iroda asztalon ülve, beszélgetve.

A csatorna névválasztása elmondásuk szerint „nehéz szülés volt”, ugyanis több száz név közül kellett választaniuk olyat, ami még nincs Instagramon se. Ezenkívül még egy dologhoz fűződik a nevük, az pedig a Scooter Hyper, Hyper című zeneszáma. Így aztán számunkra már csak az örök név maradt, ez a Hyp-r. A csatornájuk tematikaválasztása az volt, amit szerettek volna mindig is csinálni. Autó-Tech-Gaming. Minden, ami autó, minden, ami informatikai kütyü, végül pedig minden, ami a játékra vonatkozik. Ez a formátum így igazán „pasicsatorna ” lett, ahogy a srácok is megtervezték. Az első videójuk a Gumball 3000 exkluzív, amiről Gramm a következőképp mesélt: „Én is néha visszanézem azt a videót, és jókat kacagok rajta. Mennyire fesztelenül fel tudtam mondani a szöveget, jah nem…”. A videók terén most jutottak el arra a szintre, hogy fel tudják mérni, mi az, ami érdekli a közönséget, és mi az, amiről tudnak is csinálni videókat. Sajnálatosan a nézettség azonban megcsappant, de ez nemcsak náluk vehető észre, hanem globális szinten is. „Lehet, hogy ez már a kihalás nagy fázisa?!” Pedig tele vannak érdekesnél érdekesebb sorozatos videókkal, amik még mindig befejezetlenek. Ilyen a Heti netes, ami hírek gyűjteménye, minden szombaton jelenik meg egy újabb részük, válogatnak saját és beküldött hírekből, és ezeket videóra veszik, beszélnek mindenről, ami fontos lehet. Továbbá van egy szerdánként megjelenő műsoruk, ami 2-3 hónappal ezelőtt kezdődött, ez  a „KEKEC” névre hallgat. „De mi az a KEKEC?” A „Kekec” egy úgynevezett mozaikszó,melynek jelentése: „Közlekedés Ekézése Cerdánként”. Végül elértünk az általam kedvencnek jelölt sorozathoz, ez nem más, mint a Kínai B!szb4szok. Ez egy tipikus sorozat, kínai termékeket rendelnek 5-10 dollár értékben, és ezeket tesztelik le, egyes termékeken jókat kacaghatunk, de vannak termékek, amelyekkel mások életét lehet megkönnyíteni.

Mint azt korábban említettem, erre a beszélgetésre a Hyp-R Zone-ban kerítettünk sort. Most jöhet a kérdés, hogy „mi a tököm az a Hyp-R Zone?” Röviden egy bár és kávézó, némi szimulátorozási lehetőséggel egybekötve. Grammal beszélgetve kiderült az is, hogy a tervek szerint fél év alatt akarták teljesíteni és felépíteni a Zone-t, de egy kéthónapos csúszás miatt ez lecsökkent 4 hónapra, és így „sovány malac vágtában” még december végére sikerült megnyílni a közönség felé. Amit még érdemes tudni, hogy ezen a helyen nem úgy megy a kávéfőzés, hogy egy adagból hármat főznek, itt ténylegesen egy kávéból csak egyet kapunk. Ez azért van, mivel a jelenleg bent dolgozóknak nincs tapasztalatuk ilyenben, Ákos kivételével, aki 2 hónapot dolgozott egy hotelben pultosként. Eredeti tervüket teljesítették a placcal, ami az volt, hogy létrehozzanak egy olyan helyet, ahol partit vagy rendezvényt lehet tartani, de nem csak 6 ember szórakozására és nem csak szimulátorokkal.

Gram elmondása szerint, a jelenlegi helyzet alapján „úgy szívnak, mint a torkos borz„, a hét minden napján – kivéve a hétfőt, mert akkor pihi van -, ugyanis a jelenlegi gárda 4+2 főből áll, Gramot és Ákost is beleszámolva. A társaság jelenleg baráti alapokon fekszik, de a cél, hogy tapasztalt embereket is felvegyenek. A bárterülettel is vannak terveik, amit a tavaszi és nyári időszakra bővítéssel akarnak megoldani az utcafront felé, egy teraszzóna kiépítésével. A bár és vele együtt a Zone dizájnja Gram tervei alapján készült, így az óriási bárpult is, ami jelenleg nincs kész, és melyről Gram így vélekedett: „Nem is lett nagy…Köhm…Köhm”.

„De ha azt mondtam, hogy vannak szimulátorok és van VR is, akkor ezek merre találhatóak?” – kérdezhetné bárki, de a bejáraton való belépést követően nekem ez a kérdés rögtön meg is válaszolódott. Ám jött a következő kérdés, hogy mi mit tartalmaz?! Elsőként a VR-okról beszéltem Grammal. Elmondása szerint jelenleg  két VR-szimulátorral lehet játszani, elsőként a VR Zone-t szeretném megemlíteni.

Amit a VR zone-ról kell tudni, hogy a jelenlegi szerkezetük, a Delusion park egy magyar fejlesztése által van itt, amit Csaba és csapata is fejleszt. Európában ez az egy darab van, és még tudni kell, hogy ez eredetileg egy amerikai fejlesztés. Az eredeti szerkezet egy 7 x 7 méteres terület, amíg itt a hely hiányában csak 7 x 5 méternyi játéktér van. Az állványzaton 8 darab hollywoodi motion capture kamera van, amelyek 0,1 milliméter pontossággal be tudják mérni a fegyverek vagy kontrollerek és a VR-szemüvegek helyzetét. Jelenleg kooperatív játékmód van, amire van két felnőtt játék, egy gyerek- és egy Star Wars-játék is. A terv a jövőre ezzel a zónával, hogy négyszemélyes játékmódot is telepítenek rá. Ha már VR, akkor van még egy-jelenleg-hullámvasút szimulátoruk is, ami egy mozgó padon van, de én személy szerint azoknak, akik nem nagyon szeretik a hullámvasutat, inkább hánytatópadnak nevezném. A lényege ennek, hogy a VR-szemüveggel körbe lehet nézni, míg az alattad mozgó pad a vízszinteshez képest 30 fokot dől, ez, ahogy a srácok is említették egyik videójukban, „hirtelen 60 fok, már ki tud szedni a székből”, ezt tapasztaltam jómagam is.

Menjünk egy kicsit tovább, de maradjunk az előtérben, a hullámvasút-szimulátor után rátérnék egy kis szlovén fejlesztésű szimulátorra, ami az Aero Glass néven fut. Itt a Hyp-R Zone-ban egy kicsit másabb kütyü van, mint az Aero Glass. Ez egy 270 fokos látótérrel rendelkező repülőszimulátor, ahol a képet három projektor és egy képösszefűző alkalmazás biztosítja. Sajnálatosan erről nincs tapasztalatom, mivel a projektorokat csak miattam nem akarták beizzítani a srácok, és én sem vagyok egy nagy pilóta, így nem akartam lezuhanni sem. Amit tudni érdemes magáról az Aero Glassról az, hogy ez egy normális napszemüvegre hasonlít, nem olyan az eszköz, mint a VR, itt a szemüveg részén át lehet látni, és a szemüveg üvegére vetít egy képet. A fejlesztést a Lufthansa szeretné megvenni, mivel ez a repülőgéppilótáknak egy úgynevezett támpontot adhat. vetíthetnek rá kis négyzeteket, ahol a repülő útvonala alapján át kell repülni, figyelmeztethet, hogy a vasmadár valamilyen repülőcsatornából valamelyik másikba tért át. Szóval röviden, már nem is kellene annyit tanulniuk a pilótáknak.

És miután elrugaszkodtunk a földtől, térjünk is vissza ide, mert most különböző autóversenyzés lesz a porondon, de még mindig az előtérben vagyunk, de még mindig a demarkációs vonalon túl. Ha ténylegesen beléptünk a zónába, elénk tárul egy Zengő zöld szimulátor, a SimHouse jóvoltából. Ez a gép minden másik gépet felülmúl, amit megtalálhatunk náluk. Röviden így tudom megfogalmazni, ez az a gép, ami felülmúlhatatlan. „De miért?!” – jöhet a reklámokból gyűlölt, de valós kérdés. Ebben a szimulátorban minden a Sim House-ra mutat, és minden ezzel együtt a valódi versenyzésre. A kormányzásért egy Direct Drive 30 Nm-es kormány felelős, amit eredetileg 100%-os force feedbackkel kellene alkalmazni, de a srácok ezt általában lenegyedelik, így 25-50%-ra állítják, ami még így is „letépi a karunkat”. Ha a kormányzáson túlmegyünk, akkor beszélni kell a pedálokról is, ugyanis pedál nélkül nincs se gyorsulás, se fékezés és még váltás se. A pedálokat egy Tilton versenypedál-szettel oldották meg, amiben Villwood fék- és munkahengerek találhatóak, és a fékerősség is állítható.

Ha leszálltunk a magas lóról, akkor alacsonyodjunk le, és menjünk be a Hyp-R Sim Zone-ba, és kezdetben ereszkedjünk le a föld színére, ugyanis, elérkeztünk a két Forma-autószimulátorhoz. Ebből a gépből csak két darab van, számomra ez nagyon szomorú hír, de van pozitív oldala is, mégpedig hogy Gram elmondása szerint a profi autóversenyzők ezekben a szimulátorokban jobb időt mentek, mint a normális GT-autókban (ezekről később beszélek). Amit a Forma-autókról tudni kell, hogy ténylegesen szinte a földig süllyedünk, csak pár centiméterrel vagyunk elválasztva a földtől. A kormány összesen 40 dekát nyom, és kényelmesen állítható a pedál és a szék is. Számomra ez a szimulátor kényelmesebb volt, mint a GT-szimulátor, de mint azt írtam a Zengő szimulátornál, itt tapasztaltam azt először és utoljára is, hogy félig letépte a karomat. Ennél a pontnál úgy gondoltam, áttérhetünk egy másik tesztelésbe, ez a GT-autószimulátor. Igazából erről a szimulátorról csak annyit tudok mondani, hogy teljes mértékben hasonlít a valós vezetésre, ugyanis ülőhelyzetet veszel fel, és GT-autókormány van benne. Ebben a játékban már kicsit felkészültebben ültem a volán mögé, és mindkét szimulátorban ugyanazzal az autóval, ugyanazon a pályán mentem, és tapasztalat szerint nekem, és az időm alapján is a Forma-autó jött be jobban. Mind a hat gépben azonos hardver van, ezért nincs különbség, ami megtalálható bennük. Mindegyik gépben I5-ös processzor, 1070-es videokártya és 16 giga memória található bennük.

Ezzel le is tudtuk a zónának a legnagyobb részét, és rátérhetünk az egyetlen emeleti részre, ami nem más, mint a RetroZone. Röviden erről azt kell tudni, hogy 6-8 játékgépet foglal magában, melyeken telis-tele retro játékokat találunk, olyanokat, mint a Tekken, Mario, Street Fighter, Pong és sokan mások. Ezt a területet ténylegesen bejárja az én gyerekkorom és szüleim gyerekkorának a világa. Röviden ennyit a Retro Zone-ról, ugyanis még vissza fogok rá térni a tervek elmesélésénél. És ha már nagyon jól elszórakoztunk, és van olyan szerencsénk, mint nekem, akkor  beszélhetünk a srácok terveiről, amelyek nem rövidtávú tervek, ugyanis Gram elmondása szerint van egy körülbelül 400+-os teendőlistájuk, amiből 30-40 van csak teljesítve. Ez majdnem 10%, szóval vannak még teendők bőven. „Amikor eljutsz egy szintre, és azt hiszed, már kész vagy mindennel, akkor kezdődik csak a nagyja.”

Így az utolsó mondat alapján rá is kérdeztem, mivel készülnek még. „Ha akarod szórakoztatni a Jóistent, akkor tervezz!” Rengeteg tervük van, első körben a terasz és a homlokzat elkészítése, és a teraszhoz tartozó tapasztalt emberek felvétele. De ha még a bár bővítéséről van szó, nemcsak a terasz felé lehet menni, hanem a pincébe is, ahova egy indusztriál bárzónát szeretnének, egy vagy kettő szabadulószobával. Így aztán létrejön még egy játék, vagyis szórakozási lehetőség. De ez a terv csak egy a sok közül, vagyis kettő. További tervek a retro zone-ba áruházi totemek beszerzése és  tervben van a SimZone-ba még két szimulátor behelyezése. De itt még nincs vége, ugyanis épp épülőfélben van egy streamer-gép, amivel a tv-kijelzőkre is lehet streamelni, és végül hangszigetelni is kell a stúdiót, valamint egy szobányi részt kiadni meetingek és oktatások számára.

Köszönöm szépen Gramnak és Ákosnak a lehetőséget, hogy mindenhova betekintést nyerhettem, és köszönöm neked is kedves olvasó, hogy elolvastad ezt a cikket!

Translate »