
Paranormal Cleanup – betekintő és ajándék kódok

A Manic Mice fejlesztésében készült Paranormal Cleanup nem próbálja újra feltalálni a túlélőhorror műfaját – inkább fog egy teljesen abszurd ötletet, és annyira komolyan veszi, amennyire csak lehet. Egy elhagyatott idősek otthona, egy csapat rettegő takarító és egy dühös kísértet: ebből a furcsa keverékből született meg ez az egyedi online kooperatív játék, amely elsőre talán nevetségesen hangzik, de játék közben hamar bizonyítja, hogy a porszívózás és az őrjöngő szellemek meglepően jól megférnek egymás mellett.
A Paranormal Cleanup maximum 4 fős csapattal játszható kooperatív játék, ahol a feladat elsőre egészen triviálisnak tűnhet elsőre: összeszedni a pályán szétszórt szemeteszsákokat, majd lerakni őket a megfelelő helyeken, közben „speciális” szemeteket gyűjtünk, tócsákat és foltokat takarítunk fel és persze dugulás elhárítunk. Csakhogy a takarítás közben ott ólálkodik egy-egy agresszív szellem is, akik mindent megtesz azért, hogy ne érjünk a műszak végére – vagy az ijedség, vagy pedig korai eltávozásunk miatt, ez a szellemeknek mindegy. Zseblámpával a kézben kúszunk-mászunk a sötét, villogó neonfényekkel megvilágított folyosókon, miközben minden nyikkanás a vesztünket jelentheti. Szerencsére a játékot nem a jump scare-ek tömege, hanem a feszültség jellemzi. Ha elkap a szellem, csapattársaink megmenthetnek minket, nem pedig azonnal kiesünk a játékból.
A játékmenet szándékosan minimalista: takarítás, bujkálás, kulcsok keresése, amiket ajtók kinyitására használunk, és persze az elveszett csapattársaink kimentése. Mégis, minden műszak más, mivel a szellemek viselkedése teljesen kiszámíthatatlan, és a többjátékos mód miatt általánosságban mindig fejetlenségre számíthatunk. A kooperáció éppen ezért kulcsfontosságú lesz, az egyik pillanatban még zsákokat cipelünk, vagy épp a wc-t takarítjuk amikor a társunk kikiállt a garázsból, hogy épp rá vadászik a szellem, és a következő pillanatban már ki kell mentenünk annak karmai közül.
A tartalmi kínálat jelenleg elég szűkös. Kevés pálya áll rendelkezésünkre – szám szerint 6 darab, egyetlen ellenség, és csak alapvető takarítóeszközök állnak rendelkezésre. A fejlesztők azonban már ígértek új helyszíneket és szellemtípusokat, amelyek elengedhetetlenek lesznek ahhoz, hogy a játék hosszú távon életben maradhasson.
Grafikailag a játék azt hozza, amit az indie „szimulátor” játékkategóriából ismerős lehet. Egyszerű, funkcionális, de se nem kiemelkedő, se nem látványos. A szűk terek, a villogó fények és a lerobbant berendezés megadják a nyomasztó hangulatot, de nem a grafika miatt fogunk játékban maradni. Maga a szellem modellre és effektekre megfelelő, teszi a dolgát, de az animációi – ahogy az szintén jellemző a műfaj játékaira, darabosak és nagyon mű érzést keltenek.
Ahol viszont a játék igazán kitűnik, az a hangdizájn. A nyikorgó padlók, a távoli suttogások, és a kísértet közelségét jelző hörgések feszült hangulatot keltenek és kiegyensúlyozzák a grafika gyengeségeit. A fejlesztők szerencsére pontosan értik, hogy a horrort nem csak látvánnyal lehet elérni, és az hangok sokszínűsége segítségével előállítják a kellő atmoszférát.
A kiadó továbbá lehetőséget kínál az alábbi linket meglátogatóknak, hogy beszerezzenek egy saját példányt a játékukból.