John Carmack, programozózseni két évvel ezelőtt, a QuakeConon leplezte le új technológiáját az id Tech 5-öt, melynek első hírmondója egy hibrid játékstílusú FPS, a Rage lesz. Összegyűjtöttük az eddigi információkat.

Az id Software alapítója, John Carmack előszeretettel szereti feszegetni az adott kor technológiáinak határait, személye, illetve fejlesztései olyan hatással vannak az iparra, melyekkel könnyedén képes befolyásolni új ötletek, megvalósítások felszínre törését, elterjedését, vagy esetleg azok kukába hajítását. Carmack a Doom 3 2004-es premierje óta mélyen hallgatott, egészen 2007-ig, amikor a QuakeCon-on bejelentette új, saját fejlesztésű technológiáját, az id Tech5-öt, ami elsőként egy olyan poszt-apokaliptikus, Mad Max-re hajazó FPS/RPG/versenyjáték hibridben fitogtatja majd képességeit, mely nemcsak technológiai oldalról mutathat új irányvonalat a játékiparnak, a belső nézetes lövöldéknek, mint stílusnak is új utat kövezheti ki. A Rage radikális újításai az eddig látottak és olvasottak alapján ígéretesnek tűnik, a megjelenésig azonban még várnunk kell, így egy korábbi, rövid előzetest követően ismét összegyűjtöttük azokat a legfontosabb infórmorzsákat, amiből egy újabb kövér előzetesre való anyagot tudtunk összeállítani Nektek.

 

A közeli jövőben, nyolcvan évvel a Földet ért nagy katasztrófa után járunk, amikor névtelen főhősünkkel bekapcsolódunk majd a játék történetébe. A Földbe csapódó aszteroida, Apophis – az id Software egy valóban létező meteorról nevezte el a játékban bolygónkat majdnem elpusztító aszteroidát, ami a valóságban is közel állt a becsapódáshoz – civilizációkat söpört el, az emberiséget pedig a kihalás szélére sodorta, miközben bolygónk felszínét szinte teljesen lakhatatlanná változtatta. A világ kormányai a baj ismeretében azonban létrehozták az Éden Projektet, melynek célja tudósok, mérnökök, orvosok, kutatók és katonai személyek földalatti atombiztos bunkerekben való biztonságba helyezése volt, mégpedig azzal a céllal, hogy a meteor becsapódását követően segítségükkel, tudásokkal ismét meghódítsuk planétánkat és biztosítsuk saját fajunk életben maradását. A létesítmények amolyan Noé bárkájaként működtek, ahol 12-16 fős csoportokban elhelyezve fagyasztották le a túlélőket, akik között játékunk főhőse is hibernált állapotban várja ébredésének pillanatát. Egy váratlan földrengésnek köszönhetően a hibernáló berendezések tönkremennek, így túlélőnk kénytelen meglátogatni a felszínt, azonban az összetört számítógépek miatt azzal sincs tisztában hogy mikor és pontosan hol járunk, bár feltételezéseink szerint valahol egy délnyugati amerikai államban járhatunk. Nincs tehát más dolgunk, mint felfedezni a mérhetetlenül kihalt, kopár, sivár vidéket, és felkutatni a "Bárka" további túlélőit. A kormányok illetékesei azonban nem számoltak esetleges túlélőkre, akik a felszínen életbe maradva saját kolóniákat, településeket építettek fel, klánokba verődve járják a vidéket, illetve akadnak olyanok is, akik egy bizonyos mutáció révén eltorzult képpel próbálnak majd életünkre törni. A helyzetünk tehát nem könnyű, de a mi feladatunk, hogy saját magunkat menedzselve hírnévre tegyünk szert a Rage-ben.

 

A játék első óráiban tehát nem lehet más célunk, mint feltérképezni a környéket, esetleg túlélőket keresni, azokkal társalogva pedig némi információra szert tenni. Az id Software az újságírók számára az első percek után órákat ugrottak a prezentációk során a játékidőben, amire azért volt szükség, hogy a játék fő erősségének számító játékelemeket hitelesen tudják bemutatni. Így hosszú játékórákkal később járunk a történetben, amikor névtelen főhősünk összeakad egy telepessel, Dan Hagarral, aki Wastelandből jött. Hagar már a játék kezdetén segítségünkre lesz, a ránk támadó banditák ellen nyújt segítséget, ezen kívül hasznos tanácsokat nyújt Wasteland feltérképezéséhez, valamint Ő lesz az, aki rendelkezésünkre bocsátja első járművünket, egy ATV-t. Cserébe egy apró szívességet kér tőlük Hagar, ugyanis neki is meggyűlt a baja a környék körül ólálkodó banditákkal, így számít támogatásunkra. Megbízásából el kell látogatnunk Wellspring, az egyik legnagyobb városba. Többek közt itt találkozunk a különböző mellékküldetések erejéig minket visszaváró Clayton polgármesterrel, és az itteni kivetítőn nézhetjük majd a sivatagi versenyek élő közvetítéseit, valamint a showbiznisz csúcsának számító Mutant Bash TV-t is. De itt botlunk bele Crazy Joe-ba, egy igencsak különc, vén fazonba, akivel röviden szóba elegyedünk. Joe állandóan löki a dumát, be nem áll a szája, és legtöbbször csak egyetlen dologról, az "Authority"-ról hajlandó mesélni, ami egy ismeretlen mikroorganizmus ebben az új világban.

 

A Rage-ben az FPS elemek mellett fontos szerep jut majd szerepjátékos építőkockáknak, így az id Software lehetőséget biztosít a játékosok számára, hogy tárgyakat gyűjtsön, amiket természetesen saját célokra használhatunk, vagy valamelyik város piacán értékesíthetünk, túladhatunk rajta, esetleg más kütyükkel kombinálva valami egyedit kreáljunk belőle, ehhez pedig munkapadra se lesz szükségünk. Ráadásul a csapat nem korlátoz minket, végtelen mennyiségű tárgy lehet nálunk, ami nyilván az elvakult RPG stílus kedvelőknek nem fog tetszeni, mindenesetre mások minden bizonnyal nagyon fognak örülni neki.

 

A játékban számos módon semlegesíthetünk majd ellenfeleket, és bizonyos esetekben célszerű lesz, ha csendes módszerhez nyúlunk, különben a nyakunkra hozzuk egy-egy klán maroknyi járőrét, vagy a mutáns hordák éppen a helyszínen tartózkodó tagjait. A hatalmas csúzlik mellett tehát olyan fegyverek is rendelkezésünkre fognak állni, amikkel az említett csendes gyilkolás is lehetővé válik. Az egyik ilyen ínyencség egy bumerángszerű fegyver, amivel hangzavar nélkül likvidálhatjuk ellenfeleinket, ráadásul távolabbi célpontoknál is érdemes lesz alkalmazni a bumerángot, de ha épp nem lesz kéznél egy, akkor se kell pánikba esni, akár számszeríjat is előtúrhatunk fegyvertárunkból. Persze, aki szereti a közvetlen, szemtől szembeni harcokat, annak lehetősége lesz shotgunnal, pisztoly különböző formáival és géppisztollyal is aprítani a népet. Ráadásul mindezt különféle töltényekkel tehetjük, ugyanis mindegyik csúzli többfajta skúlóval lesz használható, így a helyzet úgy kivánja, akár páncélzatot könnyedén átütő golyókat is választhatunk.

 

A nagy távolságok miatt fontos szerep jut a négykerekű buggy-knak, hiszen egyrészt ezekkel tudunk majd közlekedni észak és dél települései között, továbbá a már említett Mutant Bash TV-n közvetített versenyeken is részt vehetünk. A játékos természetesen teljesen személyre szabhatja járgányát, magunk dönthetjük el, hogy miféle fegyverekkel biztosítjuk védelmünket, milyen egyedi festést és egyéb optikai tuningot kap a járgány. Mindez természetesen pénzbe, nagyon sok pénzbe kerül. A játék során összeharácsolt filléreink jelentős részét buggy-nk fejlesztésére és javítására fogjuk költeni, ugyani a járgányok törnek, rongálódnak, amikre nem csak a versenyek alatt kerülhet sor. Ha például lerobban valahol autónk, nincs más teendőnk, mint kihívni az autómentőket, hogy szállítsák el garázsunkba azt, ahol aztán neki lehet vágni a renoválásnak. Viszont a ránk leselkedő buckalók, klánok és egyéb szerzetek autó üldözésekben történő levadászása sok-sok pénzt hoz a konyhára, esetleg alkatrészeket begyűjtését is megoldhatjuk ilyen formában.

 

A demóban többször visszatértek a fejlesztők Wellspringbe, abba a városba, aminek fejlődése során egyaránt komoly befolyással bírt észak és dél jellemző építőművészete. Utunk során nincs megkötve a kezünk, számos, a fő cselekményszálhoz szorosan nem kapcsolódó mellékmissziót is elfogadhatunk majd, amiket nem csak a nagyobb metropoliszok, hanem a szórványosan elhelyezkedő kisebb települések lakóitól is kaphatunk. Például így kapunk majd munkát az egyik sherifftől, aki a törvényenkívüliek begyűjtését bízza ránk. Az id Software tehát lehetőséget biztosít a szabad játékmenetre, a küldetések szabad teljesítésére, összefüggéstelen elfogadására, a fő cselekményszál mégis lineáris, így valamelyest azért meg van kötve a kezünk. Vagyis az érdekes, új dolgok felfedezésénél is tisztában vagyunk vele, hogy miért kell odamennünk. Erre ismét csak kitűnő példa a sheriff egyik megbízatása, melyben a The Shrouded klán egy előre kitervelt bombamerényletét kell megakadályoznunk, amiért cserébe értékes kiegészítővel bővíthetjük járgányunkat. A klán tagjai ugyanis távirányítós játékautóira szerelt bombáival tartja rettegésben az északi vidéket, így nincs más lehetőségünk, mint beszivárogni a bombagyárba, és a levegőbe repíteni az egész kócerájt. De már eljutni se könnyű a helyszínre, ugyanis komoly fogadóbizottságba ütközünk, de jól felszerelt ATV-nkkel könnyedén vesszük az akadályt. A klán rejtekhelyére megérkezve azonban komoly ellenállásba ütközünk, így kisebb cselt bevetve tudunk csak bejutni a bázisra, ahol lopakodós és akciótól és adrenalintól tocsogó jelenetek váltják egymást. A küldetés sikeres teljesítése után irány vissza Mike garázsába, ahol a sikeres misszióért kapott jutalmat buggy-nk fejlesztésére fordíthatjuk. Erre szükségünk is lesz, ugyanis felfigyel ránk napjaink legbefolyásosabb menedzsere, Jackie Weeks, aki hajlandó lehetőséget biztosítani a helyi versenypályán.

 

A prezentációt végül a várva várt versenyzős részek képsorai zárták, amiben a járgányok közötti harc mellett természetesen a hagyományos versenyzés is szerephez jut. Különböző power up csomagokat vehetünk fel, mint például nitrót vagy páncélunk erejét időlegesen növelő pakkot. A versenyek során különböző tanúsítványokat szerezhetünk. A demóban egy gyors váltás után már befutott versenyzőknek számítunk, meglátogatjuk a Monster Bash TV-nek a stúdióját is, ahol a műsor producere, JK Stiles köszöntötte a karakterünket.

 

A játék egy kisebb szeletébe tehát végre Ti is betekintést nyerhettetek, de mindez nem tükrözi mindazt, ami valójában vár majd rátok. A Rage X360-ra és PS3-ra elkészül, előbbin két DVD korongon, utóbbin egy Blu-Ray lemezen terpeszkednek majda bithalmazok, de a PC-sek se maradnak játék nélkül. Várható megjelenés 2010. tavasza.

Oszd meg velünk és olvasóinkkal a saját véleményedet egy hozzászólásban!

hozzászólás