Oldal kiválasztása

Aranyélet, 3. évad – Filmkritika

Aranyélet, 3. évad – Filmkritika95% XP95% XP
6 éve született ez a tartalom. Kezeld ennek megfelelően (pl. egyes hivatkozások esetleg már nem működnek).

A következő sorok SPOILERVESZÉLYT jelentenek azokra, akik még nem látták a 2. évadot, továbbá nem értek a 3. évad végére.

Miután felocsúdtunk a 2. évad végén történt sokkhatásból, volt egy kis időnk megemészteni mindazt, ami hőseinkkel eddig történt, hiszen jó pár hónap eltelt a hőn áhított folytatásig. Október 14. óta azonban már elérhető az HBO GO-n a teljes 3. évad mind a nyolc része. Az, hogy a második évad részeibe okosan belekeverték az alkotók többek között Janka, Attila és Endre fiatal énjét, az nemcsak jót tett a sorozatnak, de komplexebb képet kaptunk a karakterek jelleméről, korábbi döntéseikről, amelyek kihatottak felnőtt énjük sorsának alakulására is. Miután Janka jó alaposan „megsimogatta” Endre bá’ buksiját egy Buddha-szoborral, és örök nyugalomra helyezték szegényt, immár dúsgazdag özvegyként dörzsölhette a tenyerét, és készen állt Zsuzsa segítő kezei által arra, hogy politikai babérokra törjön. Attila Ferivel és Szilágyi Palival szövetkezve magasabb szintre emelte a pénztermelés fogalmát. Márk, a második apjaként szeretett Hollós elvesztése miatti gyászából Feri lányánál, Biankánál keresett vigaszt, és még mélyebbre süllyedt a stiklik mocsarában. Mira visszautasította az oxfordi továbbtanulás lehetőségét, hogy az ügyész úr mikrofonjának a segítségével saját családja ellen kémkedjen, előkészítve ezáltal egy hatalmas leleplezést, így állva személyes bosszút az őt ért sérelmekért.

A 3. évad nyitánya ismét megújult változatban, aprócska, mégis jelentéssel bíró jelképekkel teletűzdelve köszönti a hűséges, majd’ két évet türelmesen végigváró rajongóit. Ki mással is indulhatnánk neki a harmadik, és egyben utolsó körnek, ha nem a magyar Jockey-val, azaz Endre bával. Ehhez persze szükség volt egy kis csavarra, így videóüzenet formájában küldi az élethez szükséges jó tanácsait a fiaként szeretett Márknak. Egyszerű, mégis okos húzás. Köszönet érte az íróknak, hisz’ nélküle mégiscsak „sótlan lenne ez a leves”. Mirácskát apuci és Feri bácsi bábjaként látjuk viszont, akit aukciókra küldenek, hogy meghatározott földterületekre licitálva tehessék rá távolról a kezüket, megágyazva egy üdülőkomplexum nagyszabású terveinek. Mondanom sem kell, hogy titokban minden kétes ügyletet dokumentál, és továbbít szerelmének, az ügyész úrnak… Márk lopott luxusautókkal seftel, míg Attila úri hobbijának hódol, és vadászik. A helyszín immár Szentvázsony, ahol Jankát független jelöltként választják meg a település polgármesterévé. Nagy szerepe van ebben Zsuzsának és az ő politikai befolyásának, hálából Márk tanúvallomásáért, ami rács mögé juttatta fia gyilkosát. Ám Zsuzsa korántsem olyan kedves teremtés, akit csak a hála vezérel. Ragadozó fehér fogát hamar meg is villantja, mikor rájön, hogy Janka terhes… Erika is felbukkan olykor-olykor, akinek Ferihez fűződő múltjáról is kiderül egy s más. Miráék mesterkedése úgy tűnik, hogy zátonyra futott, ám az ügyészségen a bemutatott dokumentumok, a hangfelvételek, és a gyanúsnak vélt (autóbalesetnek álcázott) haláleset miatt elrendelik Hollós Endre exhumálását. A DNS-vizsgálat megdöbbentő eredménnyel zárul, így Janka Endrével kapcsolatos képzelgései, és feltételezése, úgy tűnik, beigazolódni látszik…

Szerettem ezt a sorozatot, és csak szuperlatívuszokban tudok róla nyilatkozni. Elfogultság nélkül vérprofinak tartom. Az egyik talán legemlékezetesebb jelenete ennek az évadnak az 5. részében található, ahol Janka kissé ittas, ám talán legőszintébb kirohanását láthatjuk. Zseniális színészeket szerződtettek egyaránt a fő- és a mellékszerepekre. Hibátlan munkát végeztek az írók, akikre gyakran igen kevés fény vetül, így szeretném név szerint is megemlíteni őket: Vancsik Péter, Tasnádi István, Vanicsek Olivér, Krigler Gábor, Angyalosy Eszter (forgatókönyv-fejlesztés). Hatalmas köszönet jár természetesen Dyga Zsombornak és Mátyássy Áronnak, a sorozat rendezőinek, valamint az HBO minden munkatársának, akik részt vettek a sorozat munkálataiban. Természetesen a legnagyobb köszönet Ónodi Eszternek, Thuróczy Szabolcsnak, Anger Zsoltnak, Döbrösi Laurának és Olasz Renátónak jár. Mint minden alkotás, így ez is szenvedéllyel és szeretettel készült, és óhatatlanul marad(hat)tak benne parányi hibák, de ezek mit sem vonnak le a részek, vagy a nagy egész értékéből, így nem is térek ki azokra, amelyek nekem szemet szúrtak… tényleg apróságok. Ne lepődjünk meg, de a Gál Feri lányát játszó lányt kiskorúsága miatt lecserélték az alkotók a 3. évadra, itt ugyanis teret kap a karakter, és hemzsegnek az erotikus, brutális, verekedéssel tarkított jelenetei, az utolsó színre lépéséről már nem is beszélve. Főszereplő karaktereink hatalmas mélységeket és magasságokat kénytelenek bejárni döntéseik következményeként, melyek olyasfajta végkifejlet felé sodorják őket történetük szempontjából, melyekre nemcsak ők, de mi sem voltunk felkészülve…

Értékelés

95%

Összefoglaló Az Aranyélet zseniális módon tart görbe tükröt a mai Magyarországon uralkodó állapotok és viszonyok elé. Nem fél olyan húrokat sem megpendíteni, mint a korrupció, vagy a rasszizmus. Elképesztő erővel gyűjtötte, és gyűjti maga köré a rajongóit (köztük engem is), és azt kell, hogy mondjam, talán egyedüliként volt képes arra, hogy megszabadítson minket az „ahhoz képest, hogy magyar” mumusunktól.

95%

Aktuális fórumtémák

Eseménynaptár

Translate »