Oldal kiválasztása

GC 2013 – Chilly élménybeszámolója a kulisszák mögé is betekintést enged (képekkel!)

GC 2013 – Chilly élménybeszámolója a kulisszák mögé is betekintést enged (képekkel!)
8 éve született ez a tartalom. Kezeld ennek megfelelően (pl. egyes hivatkozások esetleg már nem működnek).

Az idén megrendezett gamescom több szempontból is különlegesnek számított, hiszen nyakunkon az új konzolgeneráció, rengeteg új játékot jelentettek be, és mindezek mellett maga a kiállítás is egyre nagyobb látogatószámmal büszkélkedhet.

Bár a cikk írásának pillanatában még javában zajlik a kiállítás nyilvános része, és éppen arra várnak a látogatók, hogy beengedjék őket, hogy aztán esetenként több órás sorban állás után kipróbálhassák a hőn áhított játék megjelenés előtti verzióját, a legtöbb üzleti és sajtós látogató számára pénteken már véget ért az idei gamescom. Hagyományosan egy nulladik nap keretein belül kizárólag az arra jogosultak látogathatnak el a kiállítás területére, hogy az üzletemberek nyugodt körülmények között üzleti megbeszéléseket folytathassanak, a sajtósok pedig biztosan sorban állás nélkül kipróbálhassanak mindent a publikus részeken, és nekik se kelljen az óriási embertömegen átverekedniük magukat a helyszínek közötti cikázás során. Aztán az első napon megnyílnak a kapuk, és ugyan csak egy órával a szakmai látogatók beengedése után, de ráeresztik a népet a kiállítóterületre. Ez egy jól bevált rendszer, amelynek során mindenki jól jár, hiszen a publikum így is négy napon keresztül látogathatja a kiállítást.

Viszonylag nyugodt körülmények a szakmai rész egyik kávézójában.
Kattintásra nagyobb méret érhető el.

Hogyan lehet ezt mégis elrontani?

A szervezők valamilyen okból kifolyólag úgy döntöttek, hogy ellensúlyozni kell azt a tényt, hogy lassan minden nap délelőtt ki kell tenniük a megtelt táblát a bejáratokra (idén először ez nem hétvégén, hanem már az első napon bekövetkezett), és mivel valószínűleg a profitra hajtanak, úgy döntöttek, különleges (és borsos árú) jegyeket adnak ki az idén, amivel már a szakmai napon is be lehet jutni a rendezvényre délután 1 órától. Ennek az enyhítésnek az lett az eredménye, hogy valamilyen úton-módon már reggel 9-kor is bejutottak olyanok, akiknek nem voltak szakmai standokra szóló időpontjai, csupán a publikus részeket szerették volna végigpróbálni, és 5 perccel a kapuk kinyitása után már több mint fél órás sor állt az olyan standoknál, mint a Battlefield 4 vagy a Titanfall. Ezzel pedig a rendezvényre érkező sajtósok munkáját nehezítették meg, nem is kicsit, hiszen sokszor már az egy óra szünet is luxusnak számít az időpontok között, így pedig esélytelennek bizonyult a sorok kiállása. Pedig minden magazinnak szüksége lenne a nyilvános részen bemutatottak megismerésére, nem csupán azért, mert nem kaptak esetleg időpontot az egyes kiállítók szakmai részére, hanem azért is, mert számos cég döntött úgy, hogy csak itt, a publikus részen állít standot.

Ez a kép a szakmai napon, reggel fél 10-kor készült. Kattintásra nagyobb méret érhető el.

Milyen volt a kiállítók hozzáállása?

Sajnos a munkánkat számos alkalommal nehezítik a kommunikációs problémák, a fejetlenség és a szervezetlenség is. Vannak olyan cégek, akik annyira pontosan szervezik meg a kiállítási jelenlétüket, hogy még SMS-t vagy e-mailt is küldenek fél órával a megbeszélt időpont előtt, másoknál viszont esetleg nyoma sincs annak, hogy egyeztettél velük, és csak a hozzáállásukon múlik, hogy sikerül-e ennek ellenére belépést kapnod a zárt ajtók mögötti előadásokra. Volt olyan, amikor a megbeszélt időpontban a fejlesztő már hazament, de az sem ritka, hogy az értékes fél órát egy dögunalmas és semmitmondó trailer levetítésével töltötték ki. Szerencsére akadnak ellenpéldák is, mind a nagyobb kiadók, mind az indie fejlesztők részéről. Volt, ahol olyan előadásokra is sikerült bejutnunk, amire eredetileg nem fértünk volna be, és természetesen számos lelkes fejlesztővel és producerrel is találkoztunk, akik mindent beleadtak abba, hogy minél jobban megismertessék a játékukat az újságírókkal, és természetesen rajtuk keresztül az olvasókkal is. Neveket direkt nem mondunk, nem áll szándékunkban senkit sem lejáratni vagy magasztalni, elég annyi, hogy nem attól függ a hozzáállásuk, hogy kis vagy nagy cégről van szó, inkább attól, mennyire rátermett annak a személyes képviselője.

A Ubi Soft Just Dance 2014 bemutatóján fergeteges volt a hangulat. 
Kattintásra nagyobb méret érhető el.

Milyen keretek között zajlottak a játékbemutatók?

Maguk a kiállítók eléggé eltérő módon igyekeztek bemutatni a játékokat. Volt olyan, aki nem rendelkezett kiállítói standdal, ezért csupán személyes beszélgetés során ismerhettük meg a játékaikat. Voltak olyanok, akik 10-15 fős előadókban mutatták be a produktumot, míg megint mások kisebb (3-5 fős) szobákban tartottak eligazítást, esetenként kipróbálási lehetőséget is biztosítva. Természetesen volt olyan is, ahol egyszerűen csak leültettek az adott játék elé, és a teljes rendelkezésre álló időt azzal tölthettük, hogy játszottunk – persze, bármilyen kérdés esetén ott álltak mögöttünk, és válaszoltak azokra. A legtöbb helyen volt catering, így ki lehetett tölteni az üresjáratokat evéssel-ivással és beszélgetéssel, ám többek között azért sem választottuk a folyamatos hírezés és tudósítás lehetőségét, mivel a kiállítás területén nem érhető el ingyenes wi-fi (csak a sajtóközpontban van ilyen, amiből idén kettő is volt, ám mindkettő teljesen kieső helyen van, főleg olyankor, amikor már a tömeggel is meg kell küzdeni). Ráadásul ez a szolgáltatás sem éppen valami fényes – ezt az egyik online játék bemutatásakor tapasztalhattuk, amikor a fejlesztőnek saját 3G-s kapcsolatát megosztva kellett prezentálnia a játékot, mivel az intézményi wi-fi nem volt hajlandó működni (mellesleg egy pár percre még az áramuk is elment). A technikai problémák pedig nem csupán itt jelentkeznek, hanem az embertömeg terelgetésénél is, hiszen egyszerűen nem alkalmasak a pavilonokat összekötő zárt folyosók arra, hogy ennyi ember akadálymentesen haladhasson keresztül rajtuk (elsődlegesen az ajtók jelentik a szűk keresztmetszetet).

Ilyen, amikor egy ajtó előtt beáll a sor. Mivel a kép reggel készült, így még csak az egyik irányban voltak problémák. Kattintásra nagyobb méret érhető el.

A gamescom tényleg az E3 árnyékában lépked?

Ezt az elképzelést az egyik nagyobb magyar internetes magazin fogalmazta meg a kiállítást megelőző napokban, és sajnos nagyon úgy tűnik, hogy ha csak részben is, de igazat kell adnunk. Sokan gondolják úgy, hogy a cégek az E3 során ellőnek minden patront, és a gamescom vagy a Tokyo Game Show során már csak ugyanazt a show-t ismétlik meg egy kicsit másként. Ez a kiállítók elég nagy százalékára volt igaz idén, és bár voltak vadonatúj címek, sor került megjelenési dátumok és árcsökkentések bejelentésére, több kiállító előzetes tájékoztató e-mailjeiben is szerepelt, hogy az E3-as buildet fogjuk látni, csak pl. egy másik térképet vagy egy másik útvonalat prezentálnak. Maguk a szervezők is erre erősítenek rá azzal, hogy idejekorán beengedik a publikumot a kiállítótérbe, hiszen így sokkal inkább egy olyan rendezvénnyé válik az egész, amely során bárki ráteheti a mancsát egy E3-as alfaverzióra, és egy szakmaiságot nélkülöző óriási nagy játékvásárrá, az európai kiadók utáni kuncsorgás helyszínévé, avagy egy gigantikus bazárrá válik az egész, amely lehet ugyan, hogy minden jegyeladási és látogatószámra vonatkozó rekordot megdönt, viszont elriasztja a sajtósokat, és elveszíti szakmai rangját.

Iszogatós afterparty a WildStar publikus standjánál a szakmai nap végén.
Kattintásra nagyobb méret érhető el.

A tapasztalataink alapján elmondhatjuk, hogy a gamescom jó volt, mert láttunk mindent, amit az E3 során bemutattak, és írhatunk egy halom olyan játékról, amely még jóval a megjelenés előtt áll. Kiváló alkalom volt arra, hogy személyesen beszélgessünk sajtós kapcsolattartóinkkal, megismerkedjünk új fejlesztőkkel, kipróbálhassuk az új konzolokat, ám az biztos, hogy jövőre, ha megtehetjük, inkább az E3-ra vagy a TGS-re megyünk ki, ha pedig nem úgy jön ki a lépés, inkább megelégszünk a Game City kínálatával, mert jelen formájában a gamescom leginkább csak a jegyeladásokról és egy óriási európai gamerközönség igényeinek kiszolgálásáról szól, minden mást pedig a háttérbe szorítottak. A gond ezzel csak az, hogy ha ezt az irányt tartják a szervezők, akkor már most szembe kell nézniük a tényekkel, mely szerint növelhetik akárhány napra a kiállítás időtartamát, egyszerűen túl kicsi a helyszín ahhoz, hogy ennyi embert befogadjon, és mindezek mellett több órás sorokat kell mindenkinek kiállnia. Hogy mi ennek a legjobb mutatója? Már tegnap (pénteken) elkelt az összes jegy a hétvégére, és már az első napon fél órára le kellett zárni a helyszínt, mert elérték a kritikus látogatószámot.

Translate »