Az autósport szerelmeseinek igazán nincs okuk panaszra, hiszen a zsáner műhelyeiből sorra gördülnek ki a jobbnál jobb alkotások, de ha igazi realizmusra, elképesztő tartalomra, és látványra vársz, akkor csakis a Forza Motorsport 4 jöhet majd szóba.

A két évvel ezelőtt megjelent Forza Motorsport 3-mal komoly minőségi ugrást produkált a Turn 10, ezzel kiegyenlítve az örökös Forza-Gran Turismo párharcot. A brit fejlesztőcsapat azonban nem elégedett meg a trón közös birtoklásával, a jövő héten boltokba kerülő Forza Motorsport 4 ugyanis nem csak felnőtt a Gran Turismo 5 szintjére, de könnyedén túl is szárnyalta azt. Tette mindezt a kínált elképesztő tartalomnak, a látványnak és az általa nyújtott magas szintű realizmusnak köszönhetően, ugyanis játékban, soha nem volt még ennyire élvezetes és izgalmas autót vezetni.

 

Pedig a Forza Motorsport 4 a harmadik részhez képest közel sem mutat akkora javulást és bővülést, mint tette azt elődje két évvel ezelőtt. A játék gerincét ezúttal is a karriermód adja, azaz a World Tour, ahol egy egész világot behálózó, több országot is érintő versenysorozatban kell helyt állnunk. A különböző versenyosztályok szamárlétrájának megmászása közben változatos helyszíneken, változatos kihívásokkal találjuk szembe magunkat, a játékos pedig nem csak azt döntheti el, milyen legyen a verseny típusa, hanem azt is, hogy milyen jutalomban szeretne részesülni, így tapasztalati pontokat, vagy akár krediteket is gyűjtögethetünk. Ez a fajta flexibilitás a bizonyos események után felkínált autókínálatra is kiterjed. Amíg a harmadik részben csak egy benzinzabálót kaptunk, addig az egyes versenyosztályokhoz több járgányt is felkínál a Forza Motorsport 4, ezáltal lehetőséget biztosítva, hogy mindenki a vezetési stílusához közel álló négykerekűre tegye le a voksát. Autókból pedig lesz bőven, a Turn 10 egy korábbi bejelentése szerint közel 80 gyártó ötszáz benzinzabálójának a virtuális volánja mögé ülhetünk be.

 

A karriermódot érintő másik fontos változás a mesterséges intelligencia finomodásában érhető tetten. Sokkal emberibb lett az MI, ami azt jelenti, hogy akár a legnehezebb fokozaton is képes hibázni, de biztosak lehetünk abban is, hogy a szabályosság keretein belül, mindent megtesz annak érdekében, hogy elénk kerüljön. Ebből kifolyólag állandó koncentrációt igényel a Forza 4, és amíg nem hajtottunk át a célvonalon, semmiképpen se érezhetjük magunkat nyeregben. Az MI egyébként komoly kerék-kerék elleni csatákat vív a hátsó régióban is, így agresszivitása ellenére izgalmas, férfias küzdelmek alakulnak ki pozíciókért folytatott csaták során is. A finomított kódnak köszönhetően a nehézségi szintek közötti éles határok is elmosódtak, így amíg a Forza 3-ban a közepes és a nagyon nehéz fokozat között nagyon nagy volt az ugrás, addig a negyedik felvonásra ez már jobban be lett lőve. Biztonságérzetet nyújthat a GRID-ből megismert visszatekerési funkció, de tévedsz, ha azt hiszed, hogy a visszatekerést követően ugyanúgy fog viselkedni az MI.

 

Az újdonságok sora ezzel még nem ért véget, a játékban ugyanis kapunk, egy egyelőre nagyon kevés autót tartalmazó virtuális garázst is. Az Autovista mód ugyanis nem más, mint egy bemutatóterem, ahol az utolsó csavarig lemodellezett, elképesztően valósághű járgányokat járhatunk körbe, miközben információs pontjaiknál soha nem ismert adatokat tudhatunk meg az autó alkatrészeiről. Az alapkommentárt olykor Jeremy Clarkson jól ismert baritonja váltja, s ilyenkor a Top Gearből már jól megismert, fanyar humorral fűszerezett monológokat, bemutatókat hallgathatjuk végig.

 

Az online szekció is bővült, így megjelentek az úgynevezett Auto Clubok, ahol magunk mellé toborozhatunk autókedvelőket, haverokat, hogy egy klán megalapításával konkurens csapatokat hívjunk ki versenyezni. Szintén újdonságként hat a Rivals mód, ami tulajdonképpen a Need for Speedből megismert Autolog helyi megfelelője, azaz itt is amolyan hírfolyam formájában követhetjük nyomon barátaink-riválisaink teljesítményét, időeredményét. A módon belül különböző kihívások is helyet kapnak, melyek lényegében az egyes játékmódoknak felelnek meg. Akad köztük olyan, amit a Turn10 indít majd, havi rendszerességgel.

 

A Forza Motorsport 4 igyekszik a Kinectet is kihasználni, s bár a játék 2010-es E3-as bejelentésekor még érdekesnek tűnt a kontroller nélküli irányítás lehetősége, a játékban kipróbálva már közel sem nyújtott akkora plusz élményt, mint azt elsőre hittük. Igazából teljes egészében lebutítja a vezetés élményét a légkormányzás, hisz ilyenkor nekünk csak az autó terelgetésével kell foglalkoznunk, a játék minden mást elvégez helyettünk. Egy vérbeli szimulátor esetében ez nem több mint egy olcsó extra, és egy plusz logó a játék dobozán, mert az élmény mélységéhez semmit sem ad hozzá. Ahogy a fejkövetés funkciója se nyújt komoly pluszt.

 

A Forza Motorsport 4 persze több hiányossággal is küzd, továbbra sincsenek benne éjszakai futamok, és különböző időjárási kondíciók. Mindezek mellett természetesen megmaradt az aukciós ház, az egyedi festések és tuningolások lehetősége is, így a Forza Motorsport 4 igazán masszív tartalommal bír, de ami a legfontosabb, hogy a játék minden egyes porcikáján érezhető, hogy komoly odaadással és lelkesedéssel készítették, autók szerelmesei, az autók szerelmeseinek.

 

Értékelés: 9/10

Oszd meg velünk és olvasóinkkal a saját véleményedet egy hozzászólásban!

hozzászólás