Oldal kiválasztása

Tom Clancy’s H.A.W.X – Játékteszt

Tom Clancy’s H.A.W.X – Játékteszt
15 éve született ez a tartalom. Kezeld ennek megfelelően (pl. egyes hivatkozások esetleg már nem működnek).

Március elején megkapta repülési engedélyét a UbiSoft romániai divíziójánál készülő Tom Clancy’s H.A.W.X, melynek nem titkolt szándéka volt, hogy új etalonként a stílus trónjára üljön, ami vagy sikerült neki vagy nem, ez most kiderül!

Március első hetében debütált konzolokra a Tom Clancy nevével fémjelzett repülős arcade játék, a H.A.W.X. mely PC-re kicsit késve, csak múlt héten került fel a polcokra. Jómagam a PC-s verzió előzetes demonstrációs verziójával futottam meg első tesztköreimet, ami ígéretes produkciót irányzott előre, majd a teszt során már az X360-as verzió került a kezem közé, ami az irányítás szempontjából egészen más élménnyel gazdagított, a játék egyéb pontjain nem érzékeltem eltéréseket. Éppen ezért kellemes élményekkel gazdagabban ültem fel a teszt végén, de mindenről bővebben lejjebb olvashattok!

 

Tom Clancy neve mindig jól cseng, valószínűleg az eladások esetében is sokat dob egy-egy játék esetében, így a UbiSoft nagyon jól tette, hogy a katonai konspirációkkal átszőtt, politikai krimiket és modern háborús időket idéző regényeket jegyző író nevét és minden ahhoz köthetőt licenszelt tavaly. Ezzel gyakorlatilag akkora ihletforrásra tett szert a francia csapat, hogy az jó ideig nem fog kiapadni és szerencsére élnek is a lehetőséggel, hiszen az elmúlt években rengeteg Tom Clancy nevével fémjelzet produkció látott napvilágot. Elég hacsak visszagondolunk az elmúlt egy évre, ami alatt Las Vegasba vezényeltük a Szivárvány kommandó tagjait, vagy amikor novemberben egymásnak eresztettük Európát, az USA-t és a Szovjetuniót, ezzel pedig kirobbantattuk a harmadik világháborút.

 

A Tom Clancy’s: H.A.W.X. sztorija a közeli jövőben, 2012-ben játszódik és épp Dél-Amerika kormányai okoznak komoly fejtörést az Egyesült Államoknak. komoly fenyegetést jelent szomszédjára, az Egyesült Államokra. Évekkel korábban a folyamatosan és dinamikusan növekvő költségek miatt a tehetősebb országok a költségek lefaragása érdekében egy egységes katonai szervezetet hoztak létre. A Private Military Companies tökéletesen kiképzett és harcedzett zsoldosokból állt, akik bármilyen háborús konfliktusban bevethetők voltak. A szervezet feladata tagjainak védelme, illetve olyan helyzetekbe való beavatkozás, amikor már a diplomácia sem képes a béke megteremtésére. A PMC végül annak szolgálatába állt, aki a legtöbbet tejelte, így 2012 és 2018 között gyakorlatilag teljes függetlenséget vívott ki magának, vagyis a szervezet már nem tartozott a komolyabb befolyással bíró kormányok hatáskörébe. Főhősünkkel, David Crenshaw-val a  HAWX nevezetű repülőgép század vezetőjével pont ebbe a dél-amerikai konfliktusba csöppenünk. Ezt az egész politikai játszmát a GRAW2 és az EndWar közé szőtték a H.A.W.X. történetének kiagyalói. Pár küldetésnél légi támogatást nyújtunk a földön gépészkedő Mitchell kapitány Szellemalakulatának, máskor pedig az EndWar egyik küldetését élhetjük át a pilóták szemszögéből.

 

Azonban a fejlesztők ugyanazt a hibát követték el, mint a Tom Clancy’s: EndWar esetében és ezúttal sem tudták úgy kibontani és tálalni az ígéretesnek tűnő sztorit, hogy a játékos aktív résztvevőnek érezze magát. A rádióbeszélgetések teljesen sablonosak, a feladatok közlésén kívül sok érdekességet nem tudhatunk meg belőlük, ahogy a küldetések előtti eligazításokból sem, amiket átvezető videók formájában tálalt a Ubisoft Bucharest.

 

A H.A.W.X. szó szerint egy arcade alkotás, melynek célja, hogy a változatos küldetésekkel és a látványos égi csatákkal szórakoztassa a játékosokat. Ennek megfelelően rengeteg plusz segítségünk lesz a könnyebb és barátságosabb irányítás érdekében. Az első ilyen rendszer az Enhanced Reality System – továbbiakban csak E.R.S. -, mely többek között hangjelzéssel jelzi a közeledő rakétát, egy ütközés-elhárító rendszert aktivál, folyamatosan jelzi a rendszer, hogy vasmadarunk milyen mértékű sérülések áldozata, taktikai térképet varázsol elénk, illetve a fegyverek bevetésénél előre megrajzolt röppályát kapunk, vagyis egyfajta célzás rásegítőről beszélhetünk, illetve segítségével módosíthatjuk is a röppályát. Ezen kívül segítségével parancsokat osztogathatunk légi bajtársainknak, illetve a szárazföldi egységeknek, melyet a Tom Clancy’s Ghost Recon Advanced Warfighter megismert derék legények alkotnak majd – például lesz egy olyan küldetés, melyben Scott Mitchell-el kell tandemben együttműködnünk. Az E.R.S. továbbá hatalmas segítséget nyújt az ellenfél becélzásában. A rendszer egy előre megrajzolt légi folyosót jelöl ki számunkra, melyen végighaladva, pontosabban repülve biztos célt tudunk elérni. Az ötletes rásegítő rendszer igazából olyan küldetések esetén lehet hasznos, amikor szárazföldi létesítményeket kell porig rombolnunk és mindezt civil áldozatok nélkül.

 

További kényelmünket szolgálja az Assistance mód, mely csak tovább fokozza a komfortérzésünket. Persze lehetőségünk nyílik kikapcsolni mindkét funkciót. Ebben az esetben a kameranézet megváltozik és a korábbi belső nézet helyett  a kamera külső, amolyan üldözéses perspektívára vált át. Ezzel egyidőben kikapcsol a HUD, vagyis mindenféle célzásrásegítő és egyéb kijelző eltűnik, azonban az igazi, úgy nevezett dogfight csakis ebben az opcióban lesz élvezhető. Látványos akrobatikus manőverekkel tarkított harcról van szó, melyben már az adott vadászgép képességei is előtérbe kerülnek. Például az Su-47 igencsak mozgékony és gyors. Egyszóval mesés légi balett szemtanúi és részesei lehetünk.

 

Ezen kívül minden egyes sikeres küldetésért, minden egyes lelőtt ellenségért cserébe tapasztalati pontokat oszt a rendszer. Ha sikerül átlépni egy megfelelő szintet, akkor a játék új fegyvereket és egyéb eszközöket kínál fel, amiket természetesen rászerelhetünk vasmadarainkra, de új gépekkel is kibővül a hangárunk.

 

A H.A.W.X másik nagy erőssége a látványban rejlik. Minden egyes pálya esetében látszik, hogy rengeteg időt öltek az élethű modellezésbe. A városok, domborzatok és minden környezeti tényező kialakítása hihetetlenül szépre sikerült. A demóban például Rio de Janero felett kell rendet teremtenünk és a pálya egy az egyben virtuális mása Brazília egyik ékkövének. Ehhez amúgy az GeoEye IKONOS műhold képeit vették segítségül, ami kitűnő alapot biztosított a hiteles munka kivitelezéséhez. Ugyan nagyon közel érve a felszínhez a minőség kicsit romlik, látszik, hogy nem teljes a kidolgozottság, a tereptárgyak pixelessé válnak, de könyörgöm, egy szimulátor esetében nem is lehet mindezt elvárni, hiszen itt a hangsúly a légi csatákon van, így bőven elég a távoli képek tökéletes megfestésére koncentrálni.

 

Nem esett még szó a többjátékos módokról. A történet küldetései négyfős kooperatív játékmódban is végigjátszhatók. Lényegében a lapos szólómód mellett ez az egyetlen ok, ami miatt újra és újra elővesszük majd a játékot, hiszen tandemben repülni kiváló móka. A játékba a jól megszokott bárhol beléphetsz és kiléphetsz szisztémát követi a rendszer pedig a csatlakozó játéksok számának megfelelően dinamikusan alakítja-formálja a támadó hullámok mennyiségét és pozícióit.

 

A Tom Clancy’s: H.A.W.X. az arcade repülősjátékok stílusában egy kiváló produkciónak számít. Ugyan nem váltja meg a világot, szépen kidolgozott körítésével egy fantasztikus élménnyel ajándékozza meg a játékost. Bár vannak hibái, amik a mai mezőnyben megbocsáthatlanok, a kooperatív mód és a szépen lemodellezett vasmadarak miatt – amiből közel 50 darab van, olyanok, mint az F-22 Raptor, a Typhoon, a Su-46, a Rafale M, az F-16 Falcon,  az AV-8B Harrier II Plus, az F-14A Tomcat, , az F-15 Strike Eagle, az F-117 Nighthawk, a Jaguár vagy a Saab-39 Gripen – biztosan elővesszük többször a játékot.

 

Értékelés: 8,2/10

Aktuális fórumtémák

Eseménynaptár

Translate »