Atelier Resleriana: The Red Alchemist & the White Guardian – játékteszt

Bár az Atelier-sorozat hosszú évek óta jelen van a japán RPG-k világában, az utóbbi időben megpróbálták egy kicsit új irányokba terelni a szériát. Az, hogy ez a törekvés mennyire volt sikeres talán nem is mutatja jöbban, mint a legújabb main-line játék a sorozatban, az Atelier Yumia, mely jelenleg is „Vegyes” értékelésen áll steamen, vagy a Koei Techmo tavalyi próbálkozása a gacha piacra való betörésre az Atelier Resleriana: Forgotten Alchemy & The Polar Night Liberator-al. A második példa különösképp közel áll a jelen játékteszthez, ugyanis ahogy a cikk címén is látszik, hogy az Atelier Resleriana névhez két játék is köthető, azonban nem követi a megszokott számozott formátumot, amit a több felvonásos Atelier játékoknál láthattunk korábban. Ennek az az oka, hogy a tavaly megjelent Forgotten Alchemy & The Polar Night Liberator gacha játék idén év elején bezárta kapuit, azonban, a karakterek népszerűsége miatt a fejlesztők a meglévő assetek segítségével elkészítettek egy új játékot, melyet az Atelier Resleriana: The Red Alchemist & the White Guardian névre kereszteltek. Ez az új, immáron teljes értékű main-line Atelier játék egyszerre idézi fel a klasszikus részek varázsát és lép tovább a modern RPG-k kifinomult világába.
A történet két főhőst követ, Rias Eidreiset és Slade Clauslytert, akiket egy tizenkét évvel korábbi tragédia köt össze. Szüleik és egész szülővárosuk, Hallfein, egy vörös ködbe veszett, csak szörnyek maradtak a város után. Rias a szeretett nagyapját veszítette el, aki egykor a helyi bolt megbecsült kereskedője volt, míg Slade a szüleitől kapott rejtélyes relikviákat, Geist Core-okat őrzi. Amikor a sors ismét összehozza őket, egy elhagyatott rom mélyén, rábukkannak a titokra, ami megnyitja előttük a Dimenzionális Ösvényeket. Ezek ősi elfeledett világok kapui, ahol nemcsak kincsek, de válaszok is várják hőseinket.
A narratíva már a játék elején az Atelier játékok szokásos derűs pillanatai mellett sejtet egy komorabb és komolyabb hátteret. Rias és Slade nem a szokásos, mindig vidám JRPG-hősök, minden szavukban ott a gyász, a remény, az eltökéltség. Kapcsolatuk emberi, őszinte, és ahogy együtt próbálják újjáépíteni Hallfeint, Rias nővére, Camilla segítségével, a játék lassan átalakul egy gyászon való túllépésről és a gyógyulás megkezdéséről szóló történetté. Miközben a múlt sebeivel küzdenek, a gacha rendszer megmaradt részeként régebbi Atelier-karakterek is felbukkannak majd, akikre csak Wanderer-ként hivatkozik a játék. Ezek a karakterek segítenek a harcokban, kereskednek velünk, sőt, még mellékküldetéseket biztosítanak számunkra.
A Gust az Atelier Yumia valós idejű harcrendszere után ezúttal teljesen visszatért a körökre osztott harcokhoz, és ez kifejezetten jót tett a játéknak. A csaták látványosak, átláthatók és taktikusak. A Unity System segítségével több karakter együttes támadásokat indíthat, amelyek egyrészt látványos animációkkal társul, másrészt különleges, extra hatásokat idézhetnek elő.
Például két egymás után használt alkimista bomba hirtelen egy új, pusztító kombinációvá olvad össze. Az időzítés, az elemi kapcsolatok és a precíz védekezés mind kulcsfontosságúak. Az egyik legváratlanabb mechanika az volt, hogy lehetőségünk van aktívan védekezni a támadások ellen, ami az év elején megjelent zseniális Clair Obscur: Expedition 33 játékosainak lesz ismerős.
A játék másik központi eleme a sorozat alapjait képező alkímia lesz, amely ezúttal is egy rendkívül mély, és fokozatosan bővülő rendszerre épül. Maga az alkímia folyamata a színek és tulajdonságok összehangolásáról szól: minden hozzávaló új tulajdonságokat, statisztika növelést, vagy akár teljesen új recepteket oldhat fel. A folyamat két fázisban zajlik, az elsőben az alapanyagokat állítjuk össze, a másodikban pedig finom hangoljuk az eredményt, ahol minden döntés befolyásolja, mit tartunk meg és mit veszítünk el. Az alkimista műhely nemcsak mechanikai rendszer, hanem a játék lelke: itt állítunk elő majd minden fejlesztést is.
Hallfein újjáépítése a cselekmény egyik legfontosabb pillére. A város eleinte szürke, elhagyatott szellemtanya, de ahogy egyre több alkimista tárgyat készítünk és fejlesztjük a felszerelésünket, a város lassan új életre kel a játék előrehaladásával. Színes zászlók, világítás és egy idő után derűs lakók töltik meg az utcákat. Ez egy igen látványos átalakulás, ami nem csak a város előrehaladását, hanem a karaktereink személyes történetéhez is tökéletesen passzol szimbolikus értelemben.
Az egyetlen egy negatívum, amit különösen érdemes kiemelni, az az, hogy az eredeti játék két legfontosabb karaktere, Resna és Valeria csak a season pass megvásárlásával lesz elérhető, és akkor is csak 2026 januárjában tervezett a megjelenésük. És miért olyan fontos ez a két karakter? Nemes egyszerűséggel azért, mert a játék alapját adó gacha játéknak ők voltak a főszereplői. És az, hogy ez a legnagyobb negatívuma a játéknak tovább erősíti azt, hogy maga a játék zseniális, és egyedül a kiadói kapzsiságot lehet felhozni ellene.
A vizuális megvalósítás a szériától várható módon szemet gyönyörködtető: a csaták ragyogó effektekkel kísértek, az animációk folyékonyak, a karaktermodellek részletgazdagok. Az Atelier Resleriana világa egy színpompás festményre emlékeztet, amelyet a történet előrehaladtával mi fogunk lépésről lépésre színekkel megtölteni. A zenék is hozzájárulnak ehhez a mesebeli atmoszférához. A finom dallamok, a harci ritmusok és a fontos pillanatoknál felsejlő érzelmes zenék mind-mind egy egységes, magával ragadó hangulatot teremtenek. A játék ráadásul a korábbi játékokból válogatott zeneszámokkal testre szabható zenei válogatást is kínál, így a régi kedvenc dallamaink bármikor előhívhatók.
Értékelés
98%
Összefoglaló Az Atelier Resleriana: The Red Alchemist & the White Guardian múltja nem zökkenőmentes, de talán pont emiatt éri el azt, hogy az Atelier sorozat egyik legkiforrottabb epizódja lett. Nem csupán visszatérés a gyökerekhez, hanem egy új korszak indulása is. Ötvözi a klasszikus Atelier-hangulatot a modern RPG-k dinamizmusával, és közben megőrzi azt, ami miatt ez a sorozat mindig is különleges volt: a felfedezés és az alkímia érdekességét.









