
Qanga – Korai Hozzáférés betekintő

Kevés olyan indie sci-fi játék bukkan fel, ami már első ránézésre annyira ambiciózusnak tűnik, hogy magát a Star Citizent szeretné kihívni, és emellett annyira letisztult látszatot kelt, hogy még esélyei is lehetnek rá. A Qanga, az IolaCorp ötfős csapata egy teljesen töltőképernyő-mentes naprendszert épített fel, ahol bolygók, holdak, űrállomások és aszteroidák között utazhatunk – ráadásul mindezt kooperatív játékmódban, barátokkal is. A Qanga Steamen, Korai Hozzáférés keretein belül lett elérhető tavaly szeptemberben, és meglepően sokat kínál már most, a fejlesztés nagyon korai szakaszában is.
A játék egyik legnagyobb erőssége, hogy a fejlesztői ígéreteknek megfelelően teljesen seamless – azaz töltőképernyőktől mentesen repülhetünk el például a Földről a Marsra, majd landolhatunk a felszínén, mintha ez lenne a világ legtermészetesebb dolga (A Starfield tanulhatna 1-2 dolgot a Qangától, és ez a játék még csak Korai Hozzáférésű). Ez nem csak a látványban hatásos, de óriási szabadságérzetet is ad: minden bolygó és hold egy nyitott játszótér, amit kedvünk szerint felfedezhetünk, kiaknázhatunk, illetve be is népesíthetünk a saját magunk által épített bázisainkkal.
A bejárható helyszínek jelenleg a Marsot, a Vénuszt, a Holdat, a Jupiter holdjait, a Szaturnusz gyűrűit, számos űrállomásr, sőt még vízi világokat is lefednek. Mindenhol különféle járművek állnak majd rendelkezésünkre a közlekedés megkönnyítésére: lebegő autók, űrhajók, sőt vízi járművekbe is bele huppanhatunk.
A játszható karakterünk egy lefagyasztott ember, akinek a tudatát egy kiborg testbe helyezték, és aki a saját űrhajójával indul neki a világűr végtelenjének a saját kalandját kutatva. Innentől kezdve a Qanga teljesen ránk bízza, merre indulunk és mit csinálunk: felfedezés, bányászat, kereskedelem, szerződések kötése és teljesítése, vagy csak szimpla harcolás, a játék teljes mértékben ránk hagyja, hogy csináljuk, amit szeretnénk – a klasszikus, RPG módon.
A játékmenet többféle műfajt ötvöz: FPS és TPS harcrendszer földön és levegőben, base building, ami nem csak a bolygókon, hanem az aszteroidákon is használható, túlélési mechanikák és lootoláson keresztüli fejlődés, illetve single/multiplayer, melyhez saját szervert hostolhatunk.
A szerveroldali támogatás lehetővé teszi, hogy a játékosok saját szabályrendszert alkossanak és új játékmódokat és világokat hozzanak létre – ez egy hatalmas plusz a hosszú távú támogatás és újrajátszhatóság szempontjából.
Bár az egész projekt lenyűgöző annak fényében, hogy csak öten fejlesztik, érdemes megemlíteni, hogy a játék AI által generált zenét és szinkront használ – ez (teljesen jogosan) vegyes fogadtatást váltott ki, mikor a játék elérhető lett. Ettől függetlenül a Qanga látványvilága nagyon is rendben van, és az AI generált tartalom teljes mértékben a zenei aláfestésre és a szinkronokra van korlátozva. Ez ugyan ront az összképen, azonban a játék hangulata így is működik (csak a zenét kell kikapcsolnunk és indítani sajátot.
A Qanga nem kisebb ambíciókkal indul neki az űrutazásos műfajnak, mint a Star Citizen tette, és az apró fejlesztői csapat ellenére, amit kínál, azt meglepően stabil és szórakoztató. A seamless bolygóközi utazás, a teljes sandbox szabadság, az alapvető túlélőelemek és az építkezés egy remek alapot és jó pár órányi szórakozást biztosít már ebben a korai stádiumban is, és ha a fejlesztők a jövőben még jobban kibővítik a tartalmat, könnyen válhat valami naggyá a jövőben.