Oldal kiválasztása

Guild Wars 2 – Játékteszt

Guild Wars 2 – Játékteszt
12 éve született ez a tartalom. Kezeld ennek megfelelően (pl. egyes hivatkozások esetleg már nem működnek).

A bétákhoz hasonlóan a Guild Wars 2 végleges változata is azonnal rabul ejtett minket. Az idei év legjobban várt MMO-ja végre megérkezett!

Amikor néhány hónappal ezelőtt kipróbálhattuk a Guild Wars 2 bétaváltozatát, már akkor magabiztosan ki mertük jelenteni, hogy az idei év egyik legjobb MMO-ját készíti a háttérben az ArenaNet csapata. A tavaszi előzetesek óta a fejlesztők éjt nappallá téve azon fáradoztak, hogy a nyár végére tervezett premier tökéletesen sikerüljön, és bár akadtak bökkenők – közvetlenül az indulást követően például azonnal leálltak a szerverek, és néhány óráig várniuk kellett a játékosoknak –, ma már teljes pompájában élvezhetjük a játékot. Merthogy van mit élvezni benne, a bétatesztek óta ugyanis – ha szabad ilyet mondanom – mintha szebb és jobb is lenne az összkép, pedig már akkor, áprilisban is teljes pompájában csodálhattuk meg az óriási világot, valamint a rendelkezésünkre álló opciókat. A Guild Wars 2 univerzumába finoman szólva is megható volt visszatérni, az elképesztő hangulat a tavaszi kóstoló óta ugyanis semmit sem változott, még mindig élmény a jól belakott és berendezett világban barangolni, ahol ezúttal nagyobb az egyetértés a szokásos fantasy klisékhez képest egyedinek tekinthető fajok között, mint korábban bármikor.

A történetről ugyanis dióhéjban annyit érdemes tudni, hogy az első Guild Wars után járunk, megközelítőleg 250 évvel, amikor a régi ellentétek hirtelen semmivé lesznek, az ősi sárkányok ugyanis felébrednek örökösnek hitt álmukból, hogy rászabadítsák haragjukat Tyria földjére. A nagy fenyegetés miatt a Guild Wars univerzumának különböző frakciói, így az emberek, a charrok, a nornok, az asurák és a sylvarik arra kényszerülnek, hogy – habár csak ideiglenesen, de – fegyverszünetet kössenek egymással, és közös erővel szálljanak szembe a veszedelemmel. A játék ugyanakkor nem csak a különféle fajok és a koncepció miatt tekinthető egyedinek, hanem azért is, mert a legtöbb MMO-hoz képest számos játékmenetbeli újdonságot is képes felmutatni. Ilyen például rögtön az, hogy szinte minden karakternek személyes, egyedi története van, így generálásuk során nem csak külső jegyeiket határozhatjuk meg, hanem múltjukat is. Ezek a jellemzők – leginkább a későbbiekben – egyre nagyobb szerepet fognak kapni, így például olyan apróságoknak is jelentőségük lesz, minthogy ki volt a mesterünk vagy melyik iskolához tartoztunk, de a kampány előrehaladásával néhány fontos kérdésben a történet kimenetelét befolyásoló döntést is meg kell majd hoznunk.

Már a sorozat első részére is jellemző volt, hogy legtöbb kortársával ellentétben – néhány kivételtől eltekintve – a készítők nem kényszerítették rá a játékosokra a közösségi interakciókat, így amennyiben szerettük volna, többnyire magányos farkasként is átélhettük az alkotás történetét. Természetesen körülöttünk állandóan folytak az események, a karakterek többsége mögött élő játékosok álltak, így amennyiben tanácsra volt szükségünk, netán csak beszélgetni szerettünk volna, arra is bármikor lehetőségünk volt. Ezt a megoldást örökítette tovább az ArenaNet a Guild Wars 2-be, magyarán akár egy szimpla szerepjátékként is tekinthetünk rá, de amennyiben inkább MMO-ként akarjuk használni, arra is lehetőségünk lesz, hiszen a műfaj összes kliséje helyet kapott benne. Természetesen a klisék csak a körítésre, az úgynevezett kötelező opciókra és lehetőségekre vonatkoznak, hiszen minden más egyéb területen felfedezhetünk legalább egy csipetnyi újdonságot a játékban. Habár már a béta esetében is hangsúlyos szerepet kaptak, de a végleges változatban – nyilván – még inkább előtérbe kerültek a dinamikus események és küldetések, így gyakran lehet olyan érzésünk majd a feladatok végrehajtásakor, hogy minden egyes lépésünknek súlya van és valamilyen szinten befolyásolja az egész virtuális világot. Vannak ugyan szokványos események, amelyek gyakran ismétlődnek, leginkább csak tapasztalati pontok gyűjtésére alkalmasak és nincs hatásuk a világra, de akadnak olyan monumentális történések is, amikor például egy egész települést kell megvédenünk az ellenségtől. Az ilyen esetekben előfordulhat, hogy senki sem segít a bajba jutottakon és a falucska teljesen elveszik, méghozzá a benne megtalálható küldetésekkel, karakterekkel és egyebekkel együtt. Amennyiben viszont a település segítségére sietünk, mindemellett pedig hősiesen küzdünk a csatában, akár még szobrot is emelhetnek számunkra a helyiek. Az efféle események ráadásul skálázódnak is, tehát minél többen vagyunk jelen, annál több és erősebb ellenfelet küldd majd a kiválóan működő mesterséges intelligencia, ezáltal a játék képes lesz folyamatos kihívások elé állítani minket. A klasszikus értelemben vett küldetések egyébiránt hiányoznak a játékból, helyüket dinamikus feladatok vették át, amelyek többségét nekünk kell felkutatnunk a hatalmas bejárható világban, ami szintén folyamatosan követi fejlettségi szintünket, így garantáltan sosem fogunk belefutni olyan ellenfelekbe, akik egyetlen csapással a túlvilágra küldhetnek minket.

A Guild Wars 2 esetén fontos kiemelni a szintén sok-sok újdonsággal párosult skill-rendszert, ami elsőre kissé bonyolultnak és összetettnek fog tűnni a legtöbb rajongó számára, de az egyszerű logika miatt mégis könnyű lesz hozzászokni. A játékban minden egyes fegyverhez más tulajdonság párosul, amelyeket a gyakori és eredményes használattal lehet feloldani, sőt, minden egyes karakter rendelkezik alapvető és elit skillekkel, amelyekhez már nem automatikusan, hanem többnyire vásárlással juthatunk hozzá. Érdekesség, hogy az összes kaszt képes lesz a másik regenerálására, így nem kell majd külön gyógyítót keresni a nagyobb harcokhoz sem, sőt, amennyiben egy társunk elesik a nagy csata közben, akkor a földön fekve is képes lesz folytatni a küzdelmet, de ha nem segít neki valaki, akkor végleg eltávozik az örök vadászmezőkre. A játékban rengeteg apró lehetőség található, amelyek összességében egy nagy és kiemelkedő egésszé formálják a végeredményt. Szó szerint elképesztő nagyságokkal rendelkezik például a bejárható terület, amely rengeteg, többször tíz órára elegendő kihívást tartogat számunkra. A Guild Wars 2 esetében kijelenthető, hogy itt nem csak az ellenségek lemészárlásán van a hangsúly, lehet például gyűjtögetni is – nyersanyagokat –, amelyekből craftolhatunk és különféle tárgyakat készíthetünk magunknak, de el is adhatjuk ezeket, így az opció nem csak tapasztalati pontokkal képes ellátni minket, hanem még pénzzel is.

Az alkotás minden téren rendkívül változatosra sikeredett, még magasabb szinteken sem válik unalmassá, de amennyiben mégis kezdene leülni a hangulat, minden esetben jön egy újabb lehetőség, netán nagyszerű momentum, ami feldobja az adott helyzetet. Ilyenek például a főellenfelek, amelyeknek minden esetben több játékos esik neki egyszerre. Az ilyen összecsapások nem csak rendkívül látványosak, hanem egyben izgalmasak is, a harcosoknak megvan bennük a maguk szerepe, ha pedig a csapat jól teljesített, természetesen a jutalom sem marad el. Habár a szerverek még alig néhány napja aktívak, a Guild Wars 2 világában már most egy rendkívül barátságos, kedves és összetartó közösség alakult ki, akik korántsem az ellenségeskedéssel vannak elfoglalva, hanem éppen a másik segítésével és a játék örömével. Így bármikor lehet egy kérdésünk valakihez, és sosem maradunk ott például az út szélén, ha az átlagosnál nagyobb önbizalomtól vezérelve erősebb ellenfelekkel kezdtünk ki. A szerverleállásokon kívül egyébiránt hibákat eleddig nem tapasztaltunk a játékban, habár vannak még funkciók, amik nem működnek, a stílusban nem annyira járatos rajongók pedig könnyen érezhetik néha elveszettnek magukat – főleg az elején – a sok-sok lehetőség között, de a játék olyannyira közvetlen és barátságos minden téren, hogy amennyiben csak néhány percet töltünk el csodálatos világában, már akkor könnyedén belezúghatunk a végeredménybe.

Ehhez természetesen hozzásegít, hogy a küllem sem nevezhető hétköznapinak, az ArenaNet alkotása ugyanis nyugodt szívvel a legszebb MMO-k közé sorolható. Az óriási területek ellenére ráadásul a végeredmény rendkívül jól optimalizált is lett, és bár akadnak néha lassulások, azok leginkább csak a nagyobb városokban, vagy azokon a területeken tapasztalhatók, ahol egyszerre sok karakter található egy időben. A béta óta egyébiránt valamicskét még csiszoltak is a küllemen a készítők, aminek köszönhetően nem realisztikus, de egyszerűen kellemes látványvilág tárul elénk, ami azonnal otthonossá varázsolja a végeredményt. Amint azt fentebb is megjegyeztük, a Guild Wars 2-ről már az előzetesek alkalmával is magabiztosan kijelenthető volt, hogy MMO fronton az idei év legjobbja lesz, de a végleges változat be is bizonyította, hogy nem volt alaptalan az előzetes bizalom. Ha csalódtál a közelmúlt nagy MMO reménységeiben (Star Wars: The Old Republic, TERA, The Secret World és így tovább), akkor a Guild Wars 2 a te játékod lesz!

Értékelés: 9,5/10

A tesztben és a cikk megírásában nyújtott segítségért óriási köszönet NepTumnak!

Aktuális fórumtémák

Eseménynaptár

Translate »