Oldal kiválasztása

FIFA 10 – Játékteszt

FIFA 10 – Játékteszt
15 éve született ez a tartalom. Kezeld ennek megfelelően (pl. egyes hivatkozások esetleg már nem működnek).

Múlt héten egy családias hangulatú premier buli keretén belül hazánkban is elrajtolt a FIFA 10, ami az eltelt egy hét alatt sorra dönti meg az eladási rekordokat Európában

Az EA Sports egyik legkelendőbb és legsikeresebb sportjátéka, a FIFA-sorozat rajongók milliói szívét dobogtatja meg évről évre, így ha lehullanak az első levelek, akkor az nemcsak az ősz közeledtét jelzi, hanem azt is, hogy beköszöntött a játékiparban a sportszezon, ami a focirajongók mellett a kosárlabda és a jégkorong szerelmesei számára is pirosbetűs ünnep. Éppen ezért a következő napokban magazinunk virtuális sportnapot tart, melynek keretén belül a mostani tesztünk alanya mellett olyan címeket veszünk górcső alá, mint az NHL 10, az NBA Live 10 és az NBA 2K10.

 

Sporthetünket a FIFA múlt héten megjelent új részével, a FIFA 10-zel nyitjuk, melyről pont ma délelőtt tudtuk meg, hogy az alig egy héttel ezelőtti megjelenése óta Európában több mint 1,7 millió korongot sikerült értékesíteni a játékból, amivel a játék kiérdemelte az Electronic Arts leggyorsabban fogyó sportjátéka címet. A siker pedig nem véletlen, az évekig csak vergődő sorozatról jó ideje nem lehetett pozitív hangvételű kritikát vésni, az EA ugyanis az NFS-sorozathoz hasonlóan hagyta eltunyulni a sorozatot fejlesztő csapatot, így az előző konzolgenerációban nem meglepő módon pillanatok alatt élre tört a konkurens Konami sorozat, a Pro Evolution Soccer. Azonban a világ a FIFA 09 megjelenésével nagyot fordult, tavaly az EA Sports bebizonyította, nem felejtettek el játékot fejleszteni. A FIFA 10-zel pedig elértük, hogy ma már közel sem egyértelmű, ki is birtokolja a legjobb focijáték címet.

 

A FIFA 09-cel ugyanis az EA egy minden tekintetben remekbe szabott részt dobott ki a piacra, melynek persze megvoltak a maga apró hibái, de összességében egy olyan virtuális fociélménnyel gazdagította a játékosokat, hogy úgy éreztük, innen már nem nagyon van hova fejlődni, maximum ezt-azt lehet már csak finomítani, hogy a végén tényleg egy minden tekintetben tökéletes focis produkciót kapjunk. Hiszen a fociban azért igencsak kötöttek a dolgok, nyilván nem lehet szabályokat módosítani, fiktív csapatokkal teletömni az amúgy is impozáns felhozatalt, az EA pedig felismerte, teljesen felesleges új tartalmakat kitalálni. Bőven elég, ha a korábban jól működő játékmechanikai elemeket, az egyensúlyt, esetleg az online opciókat finomhangolják. Természetesen akad így is bőven új játékelem a FIFA 10-ben, de ezek száma elenyésző, és bár ezek mindegyike szinte kivétel nélkül zseniális húzás, összességében az új rész nem ezért lesz majd óriási, vagyis már a mostaninál is óriásibb.

 

Az első ilyen újítás, amivel elég sokat reklámozták a játékot, az a 360 fokos labdavezetés, ami kétségkívül hatalmas előrelépés a korábbi nyolc irányhoz képest. Ugyanis a 360 fokos irányítás valóban azt jelenti, amit, ráadásul annyira tökéletesen működik, hogy egy teljesen új szintre emeli a fociszimulátorok eddig megismert játékmechanikáját. Sokkal pergősebb, akciódúsabb, látványosabb meccseket vívhatunk, ráadásul maga a játékos is végre úgy érezheti, eltűntek korábbi korlátai, valódi játékosokat terelget, valódi mozdulatokkal, így a szabadságérzet is megnőtt a FIFA 10-ben. A használata is pofon egyszerű, a bal analóg kar használatával tudjuk a játékosunkat teljesen szabadon irányítani, ami kezdetben majd kissé szokatlannak hat, de kis gyakorlással teljesen új élményekkel gazdagodtok. A játékosok megmozdulásai sokkal természetesebbek, valósághűbbek lettek, így mind a futás, a labdavezetés vagy a cselezés látványosabbá és dinamikusabbá vált. Nincsenek végre oldalvonal melletti szerencsétlenkedések, amik a korábbi részekben mindig az őrületbe kergettek, hiszen ki az a marha, aki ajándékbedobással szeretné megajándékozni az ellenfelet, ha egy könnyed, légies mozdulattal akár át is fűzheti az ellenfelet?

 

Emellett a labda fizikája is sokat változott. Végre valóban úgy viselkedik, mint ahogy a fizika törvényei szerint egy focilabdának kell. És ha már a labdánál tartunk, akkor érdemes megemlíteni, hogy a távoli passzokkal és lövésekkel operáló játékosok kicsit hátrányba kerülnek, a játék ugyanis kevésbé díjazza ezeket a megoldásokat, mint a korábbi részek. A fejlesztők minden bizonnyal arra szeretnék rákényszeríteni a játékosokat, hogy egy látványos, passzolós, kombinatív megoldásokkal, a 360 fokos labdavezetést tökélyre fejlesztve próbáljunk meg eljutni az ellenfél kapujáig, ahol ezúttal már a hálóőr is komoly fejtörést fok okozni, ugyanis a kapusok AI-ja hihetetlen mértékben sokat fejlődött. Egyrészt kevés blőd hibát ejtenek, ami már önmagában nagy szó, hiszen sokszor igencsak idegtépő mozzanatokat voltak képesek elkövetni, másrészt a sokáig fetrengünk a földön jelenetek is a múltba vesztek. Egy-egy látványos védés és vetődés után végre felpattannak a kapusok és azonnal kirúgásra készek.

 

A FIFA 10 játékmódjaiban nem igazán véltem újdonságot felfedezni, bár örvendetes, hogy bekerült – vagyis visszakerült – a gyakorló mód, ahol a kicsit megújult irányításnak köszönhetően érdemes eltölteni egy-két órát, ugyanis az új lövéstechnikákat, cseleket és taktikákat is gyakorolhatjuk. Ezen kívül az EA egy oktatóvideókból álló csokrot is összedobott, amiben talán még a legkeményebb veteránok is találnak újdonságokat, így megnézésük javasolt, persze nem kötelező. A többi játékmódban azonban nem nagyon történt változás, megmaradtak a sima meccsek és idények, viszont a Be a Pro módba bekerült a Virtual Pro, amivel egy kicsit az RPG stílus is képviselteti magát a játékban. Itt ugyanis megalkothatjuk teljesen egyedi focistánkat, akinek a fizimiskáját akár saját önarcképünre is formálhatjuk, hogy aztán a virtuális szupersztárokkal együtt rúghassuk a bőrt. Az ötlet jópofa, igazi jelentősége azonban nem sok.

 

Az eddigi magas minőséget szerencsére a külcsínbe is sikerült átemelni, bár a FIFA 09 óta szinte semmit, vagy alig változott küllemre a FIFA 10. Ami persze nem rossz, de azért a közeli felvételeken, vagy a szurkolók kinézetén bőven lenne még mit finomítani. Persze ettől függetlenül összhatásra az egész nagyon pofás, nem nagyon tudunk belekötni a látványba, ráadásul a meccsek hevében nem is a szurkolók kinézete érdekel minket. A hanghatások terén még mindig a kommentár viszi a trófeát, aminek angol verziójáért a Sky Sports két legendája, Andy Gray és Martin Tyler felel, míg a hazánkban megvásárolható verzióban Hajdú B. István és Faragó Richárd gondoskodik a minőségi közvetítésért. És higgyétek el, a két úriember tökéletes munkát végez, valóban nagyon sokat dob a hangulaton, hogy magas színvonalú kommentárral tolhatjuk a meccseket.

 

Nem vagyok az a nagy focirajongó, játszani is ritkán játszom ilyen jellegű játékokkal, de a FIFA 10 megmutatta, milyen egy majdnem tökéletes, minden tekintetben profin összerakott fociszimulátor. A játék ugyan nem nevezhető teljesen új résznek, lényegében a FIFA 09 finomításáról van szó, a pár újdonság is elenyésző, de a finomításoknak és a ballanszolásnak köszönhetően egy kiváló sportjátékkal lettünk gazdagabbak, így kíváncsian várjuk, hogy a hamarosan megjelenő Pro Evolution Soccer 2010 mire is lesz képes.

 

Értékelés: 9/10

Aktuális fórumtémák

Eseménynaptár

Translate »