Oldal kiválasztása

Braid (Xbox Live Arcade) játékteszt

Braid (Xbox Live Arcade) játékteszt
16 éve született ez a tartalom. Kezeld ennek megfelelően (pl. egyes hivatkozások esetleg már nem működnek).

Képzelj el egy világot, ahol az idő az úr. Képzelj el egy világot, ahol Te irányítod az időt. Képzelj el egy világot, ahol kicsit mások a szabályok, mint amit megszoktál. Felejts el mindent és merülj el a Braid világában!Mivel Magyarországon a cikk írásának pillanatában hivatalosan nem érhető el az Xbox Live-előfizetés, ezért szeretnék egy kis kitérőt tenni. A konzolt a Microsoft úgy találta ki, hogy mellé egy előfizetéses szolgáltatást is nyújtanak, ami Live Gold névre hallgat. Aki erre előfizet, nem csupán letöltheti a demókat, filmeket kölcsönözhet bizonyos országokban, de igénybe veheti a konzolra elérhető játékokba épített multiplayer (többjátékos) funkciókat is, valamint játszhat a Marketplace-en (Piactér) elhelyezett játékokkal. Míg előbbi játékokat a boltokban veheted meg és DVD-korongokon érkeznek, utóbbiak az internetről tölthetők le és két változatban érhetők el. Az egyik a kipróbálható (trial), míg a másik a teljes verzió, melyért bizonyos mennyiségű MS-pontot kell beáldoznod. Az MS-pontok természetesen valós pénzbe kerülnek.

Míg kis trükkel (amit nem részletezünk itt) Live Gold előfizetést lehet indítani egy-egy újonnan megvásárolt konzollal, a bankkártyás fizetés az MS-pontok vásárlásánál nem igazán működik itthonról. Erre azonban létezik megoldás, ugyanis lehet venni előfizetéses (pre-paid) kártyákat, amikkel a Gold előfizetést lehet meghosszabbítani, és olyanokat is, amelyeket MS-pontokra lehet beváltani. Most pedig, hogy már nagyjából tisztában vagytok azzal, hogyan is lehet elérni a Marketplace játékait, térjünk is rá a Braidre!

A Braid első látásra platformjátéknak tűnhet. Ha nagyon felületesen nézzük, egy egyszerű Super Mario-klón hatását kelti. Ám ennél sokkal többről van szó, ami még a demót kipróbálva is pillanatok alatt kiderül. A Mario-hatás azért nem véletlen, a játék több eleme is direkt hajaz ezekre, hiszen ugyanúgy egy hercegnőt szeretnénk megmenteni, hasonlóképpen (fejükre ugrással) lehet ártalmatlanné tenni az ellefeleket, balról jobbra scrollozgatós a játékmenet, és bár főhősünk nem fogyaszt el sem csillagokat, sem gombákat, mégis elég furának láthatjuk a körülöttünk lévő világot.

Ennek a legfőbb oka pedig nem más, mint hogy az idő szabályai a játékban nem érvényesek. Ha játszottatok az utóbbi idők Prince of Persia-részeivel, akkor bizonyára ismerős az a megoldás, hogy egy-egy elvétett mozdulatnál, amit nagy valószínűséggel főhősünk elhalálozása követne, visszafordíthatjuk az idő kerekét és visszacsinálhatjuk az utolsó lépéseket, kijavítva azokat. Nos, a Braidben ez a lehetőség nem csak opcionális, de kötelezően használandó is, ugyanis az egész játék az idő előre-hátratekerésével operál, ami ahhoz szükséges, hogy az egyes pályák logikai és ügyességi fejtörőit megoldjuk.

A Braidben egy épület belsejében kalandozunk, ami egyben a pályaválasztó menü is. Itt különböző világokba lépünk, ahol először főhősünk és a hercegnő történetének aktuális állomásáról tudhatunk meg többet kis könyvecskék segítségével, amik apróbb utalásokat is adnak arra, milyen, az idő viselkedésére vonatkozó szabályokkal találkozhatunk majd a pályákon. Ha belépünk az első kapun, majd végigrohanjuk az egyes szinteket, rögtön a végére is érhetünk egy-egy világnak, ám a játéknak egyáltalán nem ez a célja. Az igazi kihívás abban van, hogy összegyűjtsük a pályákon található különböző puzzle-darabokat, majd összerakva a képet eljussunk az épület legutolsó "világába", ahol megpróbálhatjuk megmenteni a gonosz fenevad karmai közül hőn szeretett hercegnőnket.

Ezek a puzzle-darabok azonban nem egyszerű helyeken vannak, sokszor pedig tisztán csak lehetetlennek tűnik az, hogy elérjük őket. Ha a valós világ törvényeivel számolunk, akkor így is lenne, itt azonban teljesen más szabályok vannak érvényben. Adva van, hogy hősünk képes az időt visszatekerni az X gomb segítségével. Bármeddig. Értsd: ha kell (és kelleni is fog!), akár egészen addig, amikor az adott pálya elején az ajtón belépett. (Hogy ez annyira ne legyen lassú és unalmas, az események visszatekerését a sokszorosára is felgyorsíthatjuk az irányító LB gombjával.) Viszont lesznek a pályán olyan elemek, amikre az idő nincs hatással. Az ilyen objektumok zöldes fénnyel ragyognak, és akkor is a helyükön maradnak, ha visszatekerjük az időt. Vagy éppen mozognak eredeti útjukon tovább. Vagy éppen a kezünkben "maradnak", amikor visszafelé haladunk az időben. Na, valahogy így képzeljétek el ezt a játékot – ahol egyszerre lesz szükség az ügyességre, a helyes időzítésre, és a logikára, no meg arra, hogy megyszokjuk sajátos szabályait.

Csak egy példa arra, hogyan szerezhetünk meg egy kulcsot a legkorábbi pályák egyikén: a kulcs egy óriási gödör alján van, ahol egy ellenfél található. Ha a gödörbe leugrunk, ugyan meg tudjuk ölni az ellenfelet, meg tudjuk kaparintani a kulcsot is, ám onnan kijutni már nem tudunk. Viszont mivel a kulcsra nem érvényes az idő változása, ezért visszatekerjük az időt odáig, amikor beleugrottunk a gödörbe. Így kijutunk a gödörből és a kezünkben marad a kulcs is.

A Braid az utóbbi idők egyik legeredetibb játéka, amit leginkább az olyan kaliberű nevekhez lehet hasonlítani, mint a Portal vagy a Penumbra-sorozat. Sajnos ugyanezen játékok hátulütőivel is rendelkezik, ugyanis elég hamar végig lehet játszani (néhány óra nettó játékidő) és nem valószínű, hogy bárki nekiülne újra végigtolni, miután egyszer már befejezte (a feladványok és pályák teljesítésének sora szabadon választható). Az egyes pályákat viszont töviről-hegyire fogja mindenki fújni, mivel a legtöbbször minden egyes apró utalás vagy pályaelem is fontos lehet a puzzle-darabok begyűjtéséhez, így a grafikában is van idő gyönyörködni, ami a HD-minőségű Arcade-játékok köréből is kiemelkedik, köszönhetően a gyönyörű, festményszerű megvalósításnak.

Bár itthon nehéz hozzájutni, a rövidségéhez képest borsos az ára (1200 MS-pont, azaz 3e Ft körül – a fejlesztők eredetileg 800 pontért akarták volna adni, de a MS másképp döntött), mindenképpen megéri beszerezni, mivel az utóbbi idők egyik legszebb, legötletesebb és legszórakoztatóbb játéka, amit kár lenne kihagynod!

Értékelés: 9/10

Translate »