Oldal kiválasztása

Bioshock – Demóteszt

Bioshock – Demóteszt
17 éve született ez a tartalom. Kezeld ennek megfelelően (pl. egyes hivatkozások esetleg már nem működnek).

Ma hajnalban megérkezett a várva-várt PC-s demonstráció. Azonnal leteszteltük.

Egy héttel ezelőtt a 2K Boston – aka. Irrational Games – hosszas várakozás után az Xbox-tulajok számára elérhetővé tette a várva-várt Bioshock demót az Xbox Live-on keresztül. Mi PC-sek megint kimaradtunk az exkluzív finomságból, azonban tegnap fél egy magasságában végre megérkezett a mi masinánkra is az "Év játéka" egyik aranyérmes várományosa. A kipróbálható verzió gyakorlatilag megegyezik az X360-ra is kiadott demóval, így az augusztus 24-én debütáló teljes játék első küldetését próbálhatjuk ki.

Rapture, a gyönyörű vízalatti birodalom:

A Bioshock helyszíne Rapture, egy vízalatti város az Atlanti-óceán kellős közepén. Az utópisztikus világot 1946-ban építi fel az orosz származású Andrew Ryan, akiről a játék elején sokáig azt hisszük, hogy halott. Épp 1 Főhősünk egy repülőszerentcsétlenség egyetlen túlélőjeként talál rá a vízalatti birodalom bejáratára. A játék is innen indít, úszunk a vízben körülöttünk szerteszét úszkálnak a repülőgép törmelékei. Sokkos állapotban vagyunk, de egyetlen célunk van, valahogy megmenekülni és kijutni a minket körülölelő tűz fogságából. A fejlesztők egyértelmű utasításokat adnak, így gyakorlatilag képtelenség nem észrevenni a helyes irányt. Egy világítótoronyra emlékeztető objektum lépcsőin felmászva végre szilárd talajra léphetünk, egy pillanatra kifújhatjuk magunkat, majd megtesszük az első lépéseinket a halálba vezető ösvényen. Nincs más választásunk belépünk és imádkozunk, hogy valami mennyei helyre kerüljünk, azonban Rapture üdvözlő feliratát olvasva kétszer is meggondoljuk, hogy tovább menjünk: " No Gods or Kings. Only Man." Lépcsőkön lefelé sétálva egy minitengeralattjárónál találjunk magunkat. Belépünk és megkeződidk Rapture-beli hosszas, már-már véget nem érő kaladonzásunk.


Kitekintések a nagyokra
:

A System Shockkal anno hatalmasat alkotó Irrational csapata nem szégyelt a nagy elődöktől "lopni", így az FPS/RPG kategóriában csatába induló BioShock olyan játékokból merít, mint a Half-Life – az első fegyverünk egy villáskulcs – vagy a Fallout. Ami viszont mégis egyedivé teszi a gammát, az a két stílus zseniális ötvözése, így gyakorlatilag észre sem vesszük, hogy a nagy elődökre többször is kitekint a fejlesztőcsapat, hiszen egy teljesen egyedi világot sikerült tető alá hozniuk, amit egy fantasztikus atmoszférával fejeltek meg, így nem egy szokásos rókabőrről beszélhetünk, hanem "A BioShockról".

Hol vagy Big Daddy?

A demó az első küldetésbe enged betekintést. A kezdetek kezdetén azonnal szert teszünk egy segítőtársa. Rapture egyik túlélője, Atlas rádión keresztül csepegtet néha háttérinfókat, sőt az egyik mellékküldetést is tőle kapjuk. Induláskor egyetlen fegyver, egy villáskulcs áll rendelkezésünkre, azonban nagyon hamar sikerül szert tenni a játék egyik egyedi sajátságára, a plazmidra. Ezen kis aranyos mana felhasználásával nem csak az ember alkotta fegyverek állnak majd a rendelkezésünkre, hanem egészen extrém speciális képességeket is latba vethettünk majd a szörnyellák ellen. Az egyjátékos demonstrációban a villámcsapás és a tűzokádás képességeire tehetünk majd szert. Ehhez nem kell mást tennünk, mint az úgynevezett EVE Hypot magunkba adagolni – vagy cigarettát szerezni – és máris képesek leszünk villámokat szórni vagy épp tűzet okádni. Érdekesség, hogy ezen képességek akár turbózhatok is. Hatásfokuk felerősíthető, ha kicsit ügyesen és ravasz módon a környezetet is felhasználjuk egy-egy ellen likvidálásakor. Ha a gonosz monszta mondjuk épp egy tócsa kellős közepén áll, akkor a rázúdított villámok, azonnal végeznek vele, hiszen a víz felerősíti a villám hatását. A teljes játékban amúgy öt különböző plazmid áll majd rendelkezésünkre. A villámcsapáson és tűzokádáson kívül jéggé fagyaszthatjuk az ellent vagy akár  telekínézist is bevethetünk. Természetesen a fellelhető fegyverekkel is kombinálhatjuk majd a képességeket. Fagyasztás után egyetlen csapás a villáskulccsal és vége szegény ellenfélnek. Fegyverarzenálunk sem szegényes. A demóban a sima mezei jó öreg pisztolyt és a jó öreg géppuskát vethetjük meg. A fejlesztők a teljes játékban ezenfelül egy puskát, egy rakátavetőt, egy vegyifegyvert és egy számszeríjat adnak majd a kezünkbe. A dolog érdekessége, hogy minden fegyvernemhez három különféle töltény szerezhető majd, amelyek teljesen más tulajdonságokkal bírnak majd. A puska esetében a hagyományos töltények mellett lehetőségünk nyílik majd olyan lőszert is beszereznünk, ami célba érkezéskor felrobban vagy épp hatalmas elektromos sokkal küldi padlóra a szörnyeket.

Életerőnk növelése a már jól megszokott módon lett megoldva. Az elsősegély ládikák felvétele mellett étellel – chipsek és minden egyéb -, itallal tornászhatjuk fel életerőnk piros csíkját. A kaja és pia megszerzése akár történhet lelőtt ellenfelek vagy épp halott emberek kifosztásával, esetleg a szemetesekben túrkálva is rálelhetünk a finom csemegékre. Éppen ezért érdemes mindig megnézni, hogy mit rejtenek a szemetesek és a halottak zsebei, ugyanis rengeteg érdekes dolgot szerezhetünk így be. Többek között pénzt is. Na, de mi a fenének szükséges a pénz egy elhagyatott vízalatti városban, ami ráadásul a pusztulás szélén áll. Rapture víz áztatta falai között nem csak Andrew Ryan génmanipulált szörnyszülöttei próbálnak minket likvidálni. Ryan egy nagyon érzékeny és bombabiztos védelmirendszert alakított ki. Gépi, repkedő járőrökkel is találkozhatunk, akik nem sajnálják ránk szórni az ólmot. Ha sikerül akár egyet is levadászni, akkor némi pénz ellenében meghackelhetjük a rendszerét és a saját oldalunkra fordítjatjuk a masinát. Nagyon sok esetben tesznek majd jó szolgálatot ezek a gépek. Többek között a demó alatt is többször megmentették az életemet.

A demonstráció alatt nem lehetett menteni. Először megijedtem, hogy akkor jajj, majd itt mindig újra kell kezdeni a pályát. Szerencsére nem! Az Irrational fejlesztői egy checkpoint szerű rendszert alakítottak ki. Az adott pályákon számos Vita-Chamberök lesznek majd elhelyezve, így egy esetleges halál esetén mindig az utolsó ilyen teleport rendszernél folytathatjuk majd a küldetést. Újraéledéskor életerőnk minimális és a plazmidhoz szükséges EVE is csak kis mértékben áll majd a rendelkezésünkre.

A demóban számos ellenféllel szembe kell majd nézünk. Lesznek tüzetcsiholó ellenfeleink, pisztollyal lövöldöző őrült anyukák, repkedő puskagolyókat szóró gépek és még sorolhatnám. Big Daddy és Little Sister sajnos nem kerül célkeresztünkbe, de pillanatokra azért feltűnnek majd. A játék egyik legjobb jelenetét is ők szolgálják majd, de ezt a poént nem lövöm most le.

Horror hangulat felsőfokon:

Rapture világa nyomasztó és mégis lenyűgöző. A zenei hatások nagyszerűen fokozzák a félelemérzését, a sötét zúgok, a szikrázó vezetékek és egy-egy jól elhintett hihetetlen sátáni kacaj vagy nagyszerű fény- és árnyékhatás mind-mind azt a célt szolgálja, hogy a gatyánkba csináljunk. Egyetlen percig sem tudunk unatkozni, mert ha épp nem az egyik ellenféllel kell megküzdenünk, akkor a gyönyörű vízalatti világban merülhetünk el. A fejlesztők zseniálisan adják vissza az 50-es, 60-as évek hangulatát. A részletek messze menőkig tökéletesen kidolgozottak. A díszlet, a régi zene, a fegyverek és még az ellenfelek ruhája is a jó öreg 50-es évek feelingjét idézi. A rádióbeszélgetések is hangulatosak, egy percig sem érezzük, hogy felesleges rosszként van jelen.

Hol volt, hol nem volt…

Egyszer minden véget ér. A demó sajnos nagyon rövid lett. Gyakorlatilag fél óránnyi játékidőt tesz lehetővé, azonban ennyi idő alatt bőven el tudja dönteni az ember, hogy szüksége van-e egy ilyen játékra. A válasz valószínűleg mindenkinél az igen lesz. Nem hiába kapott a szaksajtótól 9.5-es és 10-es osztályzatokat a játék. Zseniális hangulatával, folyamatosa félelemben tartásával és nagyszerű grafikai megvalósításaival – azért azaz UE3 motor tud valamit – garantáltan nagyszerű vétel lesz a drága.

Translate »