Oldal kiválasztása

GDC 2007 – Összefoglaló

GDC 2007 – Összefoglaló
17 éve született ez a tartalom. Kezeld ennek megfelelően (pl. egyes hivatkozások esetleg már nem működnek).

Gondoltunk egyet és a két héttel ezelőtt véget ért Game Developers Conference történéseit egy szép nagy csokorba összefogva most cikk formájában tálaljuk fel Nektek! Lessétek!

Közel két hete már, hogy San Fransiscóban véget ért az idei év első nagyobb játékkiállítása, a Game Developers Conference, melyet március 5-től egészen március 9-ig lehetett látogatni. Természetesen az expót követő napokban is érkeztek még képek, videók illetve információbombák, így hát úgy gondoltuk, hogy egy kis összefoglaló keretén belül megpróbáljuk ismét összeszedni a legfontosabb momentumokat, így aki lemaradt volna valamiről, az most ezúton pótolhatja.

A hétfői start igazán laposra és csendesre sikeredett. Viszonylag nyugalomban telt a hét első fele, leginkább a Microsoft hallatott magáról. A redmondiak már a hétfő reggeli órákban számos hírrel rukkoltak elő, melyek közül talán a legérdekesebb az X360-hoz járó nagyobb memóriamodul bejelentése volt. Peter Moore az Xbox-részleg atyaúristene a GDC-t találta a legmegfelelőbb alkalomnak, hogy leleplezzék az új memóriakártyát. Az eddig kapható 64 MB-s modulokat a sokkal nagyobb 512-es váltják majd, ezáltal sokkal több tartalmat tölthetünk majd le a Live-ról, mint azelőtt az lehetséges lett volna. A cég április elejére ígérte az új kártyákat, melyeket 50 dolláros nyitóáron kapkodhatnak majd el az X360-tulajok. Ennek hozománya, hogy a régi 64 MB-s modulokat 30 dollárért vágják majd hozzánk boltokban. A nagyszerű hír mellé a Microsoft azt is bejelentette, hogy az Xbox Live méretkorlátja is növekszik, így az eredeti 50 MB-s limit a háromszorosára növekszik, az az 150 MB-ra.

Az "ablakos" brigád ezt követően még két érdemleges hírrel rukkolt elő, majd szépen visszamásztak a csigaházukba pihengetni, ugyanis szerdán a Sony, csütörtökön pedig a Nintendo rengette meg a világot bejelentéseivel, így nem csoda, hogy a Microsoft leközölt információi hamar a feledés homályába vesztek. A srácok kedden a Vista egyik különleges szolgáltatásáról tartottak kiselőadást, így számos érdekességet tudtunk meg a Live for Windowsról. Többek között kiderítettük, hogy az Egyesült Államokban az Xbox Live szolgáltatáshoz hasonlóan itt is lesz ingyenes ezüst csomag, illetve arany tagsági is. A "Gold" előfizetőknek egy évnyi mókáért 50 dollárt, míg a három hónapos használatért 20 dollárt kell majd lecsengetniük a Microsoft számlájára, de ezzel együtt jár, hogy automatikusan megkapjuk az Xbox Live arany tagsági kártyánkat is – ez oda-vissza működik majd.

Az utolsó komolyabb hírértékű bejelentés a Halo háza táján történt. Egy reggeli kávézgatás közben sikerült beszédre bírnunk a redmondiak két képviselőjét, Shane Kimet és Chris Satchellt, akik elárulták, hogy a Bungie és a Microsoft Peter Jacksonnal karöltve egy két részes Halo-epizódon dolgozik, mely kizárólag X360-ra látna csak napvilágot. A játék még csak a tervezés fázisában van, így egyelőre nem tudni, hogy mikor is lesz valami kézzel fogható a dologból, de annyi biztos, hogy hatalmas dobásra készül az álomtrió. A reggeli önfeledt beszélgetés során Kimék a folyamatosan felmerülő next-gen konzol bakikra is reagáltak pár mondattal: "Sajnálatos dolog hogy számos gond lépett fel az Xbox 360-nál, de igyekszünk megoldani, kiküszöbölni a problémákat és folyamatosan fejleszteni, hogy a későbbiekben ne merüljenek fel hasonló jellegű gondok. Ezen dolgozunk, ez most a csapat legfontosabb feladata"

Az igazi meglepetések csak ezután következtek. Az egész világ hatalmas érdeklődéssel várta a régóta várt Sony konferenciát, amelyet Phil Harrison, az SCEE alelnöke tartott. Mindenki a Killzone-nal kapcsolatos hírekre volt szomjas, azonban a PlayStation 3 egyik legjobban várt játékáról nem esett szó, helyette Harrison a Game 3.0 jövőjéről mesélt, illetve két, világot rengető alkotást mutatott be. Elsőnek a PlayStation Home-ot mutatta be, ami lényegében egy virtuális otthonnak – egy háznak – fogható fel, amit saját ízlésünknek megfelelően akár be is rendezhetünk majd. Apartmanunkból érjük el szinte az összes lehetséges funkciót, így például a filmletöltést, a haverokkal való beszélgetést vagy a játékok letöltését, sőt, akár saját vinyónkon tárolt cuccainkat is közkinccsé tehetjük. Elérhető lesz egy játékterem, ruhabolt, online ranglista és még sok más finomság. Szerencsére nyilvános bétatesztre is sor kerül, ami idén áprilisban veszi majd kezdetét, a végleges verzió pedig év végétől – körülbelül október környékén – áll munkába és legnagyobb örömünkre ingyen teszi mindezt.

A keynote második felében egy, a Home-hoz hasonló virtuális világot elénk táró alkotást leplezett le Harrison. A Little Big Planetben teljesen személyre szabott kis világot alakíthatunk ki, amelyhez a PS3-hoz hűen egy zseniális grafikai megvalósítás is párosul. Kialakított királyságunkban akár haverjainkkal ökörködhetünk, de akár az egész, általunk kreált birodalmat is megoszthatjuk majd a PlayStaton online rendszerén keresztül, amit aztán a kedves látogatók kommentelhetnek is. A játék várhatóan még idén, valamikor év végén lesz elérhető a már-már természetesnek számító online módon, de a fejlesztők gondolnak a begyepesedett felhasználókra is. Ők elvileg jövő év elejétől vásárolhatják majd meg Blu-Ray lemezen.

Az oly annyira várt prezentáció legérdekesebb történései a két vadonatúj szolgáltatás leleplezése volt azonban a Sony nem állt meg ennyinél. Csak a sajtósok számára letoltak egy Killzone videót. Állítólag nem volt valami nagy durranás a mozgóképes anyag, amit végül Phil azzal magyarázott, hogy céljuk nem is a lenyűgözés volt, hanem a PlayStation Edge névre keresztelt új grafikai megvalósítást szerették volna csak demonstrálni, ennek ellenére ez nem hatotta meg a teremben összegyűlteket. A játékról legközelebb majd csak júliusban hallhatunk, reméljük, hogy addig valami eget rengető videót, ne adj isten demót dobnak össze a Guerilla Games emberei.

A szerdai nap után csütörtökön az addig nagyon csendben lévő Nintendo is megtartotta saját prezentációját, melyet a Super Mario, a Donkey Kong és aThe Legend of Zelda szülőatyja Shigeru Miyamoto vezényelt le.

Miyamoto többek között elárulta, hogy még az év vége előtt piacra dobják a Nintendo Wii egyik legjobban várt játékát, a Super Mario Galaxy-t. A bejelentéssel egy időben friss képek és videó is érkezett, amik természetesen már oldalunkon is megtalálhatóak. Az is kiderült tegnap, hogy Shigeruék egy új Nintendo Wii Channelen is dolgoznak, amelynek lényegét röviden a következőképpen lehetne összefoglalni: "Ki a leghíresebb Mii?". Azaz a srások egy olyan "csatornán ügyködnek, amely a világ összes Wii felhasználójának saját karakterét – ez a Mii – szép nagy csokorba gyűjtené és valamilyen módon kategorizálná, azokat végül pedig rangsorolná.

A Nintendóval kapcsolatban még annyit érdemes megemlíteni, hogy a legpikánsabb hírt is ők szolgáltatták, ugyanis a Spore gammán dolgozó egyik alkalmazott, Chris Hecker egész egyszerűen lesz*rozta a konzolt. Mindezt a következőkkel indokolta: "A Wii egy nagy rakás sz*r! A Wii nem más, mint két GameCube összerakva, ráadásul a konzol sem annyira erős – technikailag -, hogy azt a teljesítményt hozza, amit a fejesek elvárnak tőle." A Maxis munkatársának kitörése mindenkit meglepett, azonban másnap az úriember nyilvánosan kért elnézést mindenkitől. Valószínűleg a főnök behívatta magához, majd egy kis mogyorómasszázs közben meghányták-vetették a mondottakat, Chris pedig jobb belátásra tért és a következőket mondta: " Nem tudom ki olvasta tegnap a neten a híreket. Az egyik fórumon tegnap egy csomó marhaságot mondtam. Vehetjük úgy, hogy csak provokálni akartam az embereket, bár igazából csak szórakoztatni akartam, és a dolgokat vicces oldalról megközelíteni. De azt hiszem kicsit kicsúszott a dolog a kezeim közül. És annak ellenére, hogy csak poénnak szántam, mégis hatalmas vihart kavart a dolog. Sajnos ennek eredménye az lett, hogy megbántottam egy csomó embert, akiket tisztelek. Most tőlük szeretnék bocsánatot kérni. Ha lehetőséget kapok, hogy beszéljek, akkor én vagyok az, aki megnyilvánul. Csak én. Én magam. Akkor nem képviselem se az EA-t, se a Maxist. Csakis saját magamat.

Két dolgot viszont világossá kell tennem:

Nem gondolom azt, hogy a Wii sz*r lenne. A Nintendót meg kéne tapsolni azért mert próbál egy olyan játékkonzolt tető alá hozni, ami úgy képes kielégíteni a használók igényeit, hogy közben nem foglalja el a fél házat. És hogy emellett igyekeznek a játékaikat is elérhetővé tenni.

Másodszor pedig teljesen nyilvánvaló – és mélységesen sajnálom, ha másra utaltam -, hogy a Nintendónál mindenki azon dolgozik, hogy minél jobb játékokat alkossunk. A játékok közül néhány reményt ad nekem arra, hogy egyszer minket is úgy ismerjenek el, mint művészeket.  Mint azok művészete, akik könyvet írnak, vagy filmet rendeznek."

Az expón a három nagy vetélytárs bejelentései mellett természetesen még történt jó pár érdekesség. Többek között sikerült kiderítenünk, hogy a BioWare legújabb gyöngyszeme, a Mass Effect már idén nyáron a boltok polcaira kerül, így jobb, ha elkezdtek gyűjteni kedves X360-tulajok, ugyanis a next-gen konzol egyik legnagyobb durranása június vagy július környékén lesz majd elérhető.

Az örömteli megjelenési hír mellé sajnos egy kevésbé mosolyfakasztó információra is sikerült fény derítenünk. A nem is olyan régen bejelentett legújabb Star Wars-gamma, a Force Unleashed a korábbi tervekkel ellentétben idén már biztosan nem kerül a boltokba. Úgy tűnik Yoda mester tovább meditál. A LucasArts 2008-ra ígéri a lenyűgöző grafikával megáldott játék érkezését, azonban erre se tenném fel a havi fizetésem.

Végezetül az utolsó említésre méltó esemény Peter Molyneux prezentációja volt. A Lionhead pápája a Fable 2-vel tette tiszteletét San Fransiscóban, és igazán étvágygerjesztő érdekességekkel rukkolt elő a játék kapcsán. A játékban megjelenik a szeretet és szerelem, mint fő érzelem. Férfi vagy női karakter bőrébe is bújhatunk majd, akikkel esetleg szerelembe is eshetünk, sőt, hölgyek esetében a terhesség is szóba kerülhet, azaz fókuszba kerül a szexualitás, amiben a fejlesztők hatalmas szabadságot ígérnek. Semmi akadálya nem lesz, hogy bárkivel megtehessük ezt a fantasztikus, örömökkel teli tevékenységet, sőt, eldönthetjük, hogy kívánunk-e védekezni vagy nem – ehh, gumiautomata is lesz? 😀 A nagy hír azonban mégsem ez. Peter elárulta, hogy egy kutya lesz majd az útitársunk, aki azonkívül, hogy hűséges hozzánk, még intelligens is. Ez röviden annyit tesz, hogy a kis vakarcs folyamatosan tanul majd, ahogy haladunk előre a játékban. És képes lesz megvédeni minket, ha például két rossz fiúval kerülünk szembe, és előrántjuk fegyverünket, a blöki is akcióba lendül és a hozzánk legközelebb eső erőcsávót tépi szét. Várható megjelenés valamikor 2008-ban.

A következő Game Developers Conference-re 2008-ban is San Fransiscóban kerül majd sor, azonban némileg módosult kiállítással lesz majd dolgunk. Azonkívül, hogy az expo még az idén Kínában is megnyitja kapuit, a következő évben a már megszokott tavasz előfutárának is mondható rendezvényt a még igencsak fagyos februárban hozzák tető alá, így igazi ellenfele lehet a szintén ekkor megtartott DICE-nek. Jövőre is találkozunk ugyanitt, csak pár héttel előbb, azaz február 18-tól egészen 22-ig kell majd a Játékok.hu-t sasolnotok a friss információkért.

Translate »