Oldal kiválasztása

Dark Souls: Prepare to Die Edition – Játékteszt

Dark Souls: Prepare to Die Edition – Játékteszt
12 éve született ez a tartalom. Kezeld ennek megfelelően (pl. egyes hivatkozások esetleg már nem működnek).

A valaha készült legnehezebb videojátékok egyikének bélyegezték megjelenésekor a Dark Souls-t, ami egy petíció miatt végre PC-re is napvilágot látott. Nem kellett volna!

Amikor tavaly ősszel megjelent konzolokra a valamikori Demon’s Souls szellemi utódjának tekinthető Dark Souls – a folytatás kifejezés túl erős a két cím esetében –, a legtöbb kritikus azonnal a valaha készült egyik legnehezebb videojátékként definiálta a végeredményt. Természetesen korántsem véletlenül születtek ilyen vélemények a From Software alkotásával kapcsolatban, hiszen a játék valóban elképesztő nehézségű, a mai címek többségére egyáltalán nem jellemző kihívással rendelkezett, így a rajongók többsége csak kellő önfegyelem és akaraterő terhe mellett tudott benne eljutni a fináléig. Szinte rögtön a megjelenést követően a PC-s játékosok egyre komolyabb mozgolódásba kezdtek annak érdekében, hogy a több helyen is kilencven százalék feletti értékeléseket kapott programot számítógépekre is elkészítsék a fejlesztők. Ennek eredményeként az év elején egy online petíció is elrajtolt, amelyet rövid idő alatt közel 100 ezer potenciális fanatikus írt alá, ezzel követelve a From Software-től a számítógépes átiratokat. Mivel a legendás japán játékkészítő vállalat a múltban szinte csak és kizárólag konzolos címekkel foglalkozott – talán két PC-s játékot fejleszthettek a 25 év során –, ezért senki sem táplált őszinte reményeket azzal kapcsolatban, hogy éppen most, a Dark Souls kapcsán adják be a derekukat. Talán ezért érte a rajongókat és a szakmát is derült égből villámcsapásként, amikor néhány hónappal ezelőtt a készítők bejelentették a számítógépes változatokat, amelyek néhány nappal ezelőtt meg is jelentek.

 

Mivel Shifty kollégám annak idején egy nagyon jól sikerült játékteszt keretein belül alaposan és kellő részletességgel beszámolt már nektek a Dark Souls milyenségéről, ezért nem pazarolnánk a helyet sem a történetre, sem a játékmenet ismertetésére, inkább rögtön rátérnénk a PC-s változat sajátosságaira, amelyek között sajnos sokkal több negatívumot találhatunk, mint pozitívumot. Amikor kiderült, hogy a számítógépes változatokat a From Software fogja készíteni és nem egy külsős csapat, már akkor tudtuk, hogy gondok lesznek a portolással, hiszen a japánoknak szinte egyáltalán nincs tapasztalatuk ezzel a platformmal. A végeredményt szemlélve nem is fárasztották magukat túlságosan azzal, hogy megismerkedjenek vele, a Dark Souls: Prepare to Die Edition címmel megjelent PC-s verzió ugyanis egy minden téren összecsapott és elhamarkodott átirat lett, amiből a rajongás és a játék szeretete helyett csak az érdektelenség érzékelhető. Legelső alkalommal mindezt akkor fogjuk megtapasztalni, amikor elindítjuk a játékot és az amúgy makulátlanra sikeredett kezdő animációt követően megkapjuk az irányítást főhősünk felett. Itt ugyanis rögtön megismerkedhetünk az alkotás irányításával, illetve a küllemmel is, amelyek kétség kívül a PC-s verzió legnagyobb negatívumai lesznek. Kezdjük talán először a grafikával, ami sem elsőre, sem másodikra nem hasonlítható össze a konzolos átiratokéval.

 

Habár az indításkor nagy büszkeséggel hirdeti a játék a Havok fizikai motor és a PhyreEngine kooperációját, a valóságban sajnos ebből az együttműködésből vajmi keveset fogunk megtapasztalni. Aki járatosabb a grafikus motorok világában, az nyilván már korábban sem várt semmi különlegeset a PhyreEngine-től, hiszen PC-s játék a múltban – néhány kivételtől eltekintve – még szinte egyáltalán nem használta fel, így várható volt az optimalizálás hiánya, ami rögtön az első nagyobb összecsapás alkalmával már meg is fog mutatkozni. A játék ugyanis hajlamos akadozásba kezdeni a pergősebb jeleneteknél, ami ellen normális esetben azzal védekezhetnénk, hogy lejjebb veszünk a beállításokból. A Dark Souls-nál azonban erről ne is nagyon álmodjunk, hiszen a felbontás mellett szinte semmit sem tudunk módosítani a küllemen, ami az egyik legbiztosabb jele annak, hogy a készítők néhány napnál többet nem törődtek a portolással, hiszen még a felbontást sem állíthatjuk nagyobbra a konzolokon bejáratott 1280×720-asnál. Hogy még jobban beárnyaljuk a végeredményt, a Havok fizikai motor jelenlétét ugyan érzékelni fogjuk, de sajnos annyira felületesen nyúltak hozzá a fejlesztők, hogy az egyrészt a realizmus rovására ment – az ellenfelek elhalálozása utáni animáció tökéletes példa  –, másrészt pedig nem is lett olyan hangsúlyos, hogy annak például a harcokban taktikai szerep jusson. Így nem tehetjük meg például, hogy egy sárkány fejére rádöntsük a mennyezetet, pedig több esetben is kínálkozna az alkalom, de ahogyan a kampány többi részén, úgy itt is akadályokba ütközünk. Nyilván egy efféle módosítás már a játékmenetet is érintette volna és annyira már nem akartak belenyúlni a készítők, de ezzel megint csak a saját érdektelenségi bizonyítványukat írták alá.

 

A fentiekkel azonban még korántsem értünk a Dark Souls: Prepare to Die Edition negatív jellegzetességeinek a végére, hiszen nem csak a küllem esetében számolhatunk be komoly problémákról, hanem az irányítással kapcsolatban is. Mielőtt alaposabban belemerülnénk abba a kérdéskörbe, hogy miért is lett játszhatatlan a PC-s változat, érdemes kiemelni, hogy a From Software csapata már korábban leszögezte: nem kívánnak időt pazarolni egy a billentyűzet és az egér kombinációján alapuló rendszer megalkotására, inkább mindenkinek azt ajánlják, hogy vegyen egy Xbox 360 kontrollert a tökéletes élmény elérésének érdekében. Egy igazi PC-s számára azonban alighanem a legnagyobb istenkáromlást jelenti, ha egy videojátékhoz kontrollert kell használnia, így a legtöbben bizonyára nem fognak csak a Dark Souls miatt beruházni egy több ezer forintba kerülő Xbox kontrollerbe. Aki hasonló véleményen van, az viszont készüljön fel a legrosszabbra, billentyűzettel és egérrel ugyanis szinte teljes egészében irányíthatatlan a végleges változat, sőt mi több, a készítők még azt is megengedték maguknak, hogy a kezelőfelületen csak a Microsoft kontrollerének gombjai láthatók, így a klaviatúrával próbálkozó rajongók még találgathatnak is, hogy vajon melyik billentyűvel mit csinálhatnak. Az már csak hab a tortán, hogy a beállításokban – amelyeket a legtöbben garantáltan csak percek után fognak megtalálni – nem is találkozunk majd az egér konfigurálásának lehetőségével, holott arra lenne a legnagyobb szükségünk. Csak billentyűkkel ugyanis főhősünk teljesen irányíthatatlan lesz, az egér pedig annyira rosszul működik a kamerakezelést tekintve, hogy szó szerint rákényszerül az ember a kontroller használatára. Az pedig, hogy karakterünket ilyen nehéz lesz kordában tartani, tulajdonképpen azonnal alá is írja a játék halálos ítéletét, hiszen a Dark Souls amúgy sem könnyedségéről vált híressé, ha pedig még az irányítással is meg kell küzdenünk, akkor a kudarc szinte garantált.

 

Mindez pedig alaposan rányomja a bélyegét a teljes játékmenetre is, hiszen ezáltal nehezebben fogunk megküzdeni az ellenfelekkel, ami egy erőteljesen az akciózásra kiélezett szerepjáték esetében finoman szólva nagy probléma. Emiatt hiába készített a From Software vagy tízórányi extra tartalmat a kampányhoz, hiába tett elérhetővé újabb karaktereket és fegyvereket is hozzá a konzolos változatokhoz képest, a legtöbb rajongónak bizonyára nem lesz elegendő türelme ahhoz, hogy felfedezze azokat. Nyilván amennyiben egy kontrollerrel próbáljuk meg irányítani a Dark Soulst, abban az esetben egy kicsit más színben tűnik fel a végeredmény, de ha csak nem Xbox 360 játékvezérlőt használunk, már akkor is akadhatnak kisebb-nagyobb problémák. Pedig magával az alkotással nem lenne túl nagy gond, hiszen PC-n is képes hozni ugyanazt a hangulatot és élményt, mint konzolon, de a csúnya és optimalizálatlan küllem, valamint a fentebb már unalomig taglalt irányítási nehézségek miatt egyszerűen élvezhetetlen a végeredmény. A Dark Souls PC-s változatát tehát egyetlen dolog mentheti meg a biztos bukástól, ez pedig egy vaskos javítás, amelyben elérhetővé teszik legalább a billentyűzet, valamint az egér konfigurálhatóságát és támogatását, hiszen a küllem milyenségét, valamint az optimalizáltságot még le tudnánk nyelni szótlanul. Alighanem egyvalami miatt mindenképpen tanulópénz volt a játék megjelenése, a rajongókat ugyanis feltehetően megtanítja arra, hogy legközelebb ne csak egy egyszerű átirat miatt indítsanak petíciót, hanem azért is, hogy az a bizonyos PC-s változat legalább olyan minőséget is képviseljen, mint a konzolos verziók.

Értékelés: 5/10

Aktuális fórumtémák

Eseménynaptár

Translate »