Grand Emprise 2: Portals Apart – betekintő

Számos különböző – mégis hasonló játéknál érezhetjük úgy, hogy a túlélő részek egy idő után lassan, de stabilan háttérbe szorulnak és belassulnak. Sok esetben ez azt eredményezi, hogy azt érezzük inkább egy favágás szimulátort játszunk, mintsem egy túlélő kaland játékot. A Grand Emprise 2: Portals Apart jó eséllyel a felsoroltakkal ellenkező élményt fog nyújtani. Ez a játék a Grand Emprise: A Time Travel Survival folytatása, melyet a független fejlesztő, „Tbjbu2” készítette és a GrabTheGames segítségével közösen adták ki. A Grand Emprise 2 már elején világossá teszi, hogy ezen a vonaton bizony nem lesz megállás: portálról portálra ugrálva dob be minket a világába, miközben minden új meglátogatott hely új szabályokat és új kihívásokat tár elénk.
A játék nem a szokásos open-world sandbox játékmenetet követi, és nem is akarja elhitetni velünk, hogy az lenne. Ez a játék inkább inkább egy feszesen megkoreografált, dimenzióközi hullámvasút, ahol sosem tudhatjuk, hogy a következő ajtó (illetve portál) mögött egy középkori torony, egy elszáradt oxigén nélküli táj, vagy épp egy orbitális méretű vidámpark egyes részei várnak arra, hogy felfedezzük és rájöjjünk a tovább haladásunk nyitjára. A tempó végig szándékosan gyors, és az egész inkább emlékeztet egy kalandjátékra, mint bármelyik másik hagyományos crafting/gathering survival játékra.
Persze a túlélés így is egy központi része ennek a kalandnak: az oxigénszintünket folyamatosan figyelnünk kell, az eszközeinket is magunknak készítjük, illetve éhségünk és szomjunkat is oltanunk kell majd a kaland során. Részünk lesz továbbá fegyvergyártásban, tábortűz melletti hús sütögetésben, és még egy paraglidert is készíthetünk, amivel a széláramlatokat felhasználva repülhetünk. Azonban, mielőtt nagyon beleélnénk magunkat ebbe az élménybe, máris repülünk tovább a következő világba. Ez a folyamatos váltakozás a játék igazi erőssége: sosem állunk meg elég ideig ahhoz, hogy kényelmes legyen, mindig valami új következik.
Ugyanakkor a rendszer nem hibátlan. A harcok nagyon darabosak, nincs semmiféle kitérés, a fegyvercsapásoknak pedig semmilyen visszajelzése, sem pedig súlya sincs. Ez azt azt érzést kelti, mintha egy felfújható gumi karddal toporognánk előre-hátra, hogy elkerüljük a találatokat és beszúrjunk egyet kettőt. A kezelőfelület is rendkívül baltával faragottnak és kimondottan nem felhasználóbarátnak érződik: néha „beragad” az életerősáv, a menük összeakadnak, és a legzavaróbb módon takarják ki egymást. A tárgyak készítése inkább egy várakozás szimulátor mintsem egy tényleges barkácsolási folyamat. Ha gyorsan akarunk több mindent gyártani, könnyen azon kapjuk majd magunkat, hogy csak várunk és várunk, amíg az állomás végre befejezi az éppen kiadott feladatot.
Ezek ellenére azonban van ebben a játékban valami furcsán magával ragadó. A világok színesek, változatosak, és bár az animációk sokszor merevek, a tájak fantáziadúsak és látványosak. A zenék kellemes hátteret andnak a játékmeneten és remekül működnek együtt vele, a hang effektek viszont hajlamosak ismétlődni, a fa szétverése ököllel és baltával is pontosan ugyan azt a hangot használja. Teljesítményben is akadnak döccenések, a játék nem éppen a legjobban optimalizált, de legalább sok mindent ki lehet kapcsolni a beállításokban, ami bár ront a szépen felépített képi világon, de legalább játszhatóvá teszi az élményt.
A Grand Emprise 2: Portals Apart valójában egy kísérlet: egyszerre túlélőjáték és gyors tempójú kalandtúra, ahol a felfedezés és a dimenzióváltások által adott változás és folyamatosan bemutatott újdonságok adják a fő élményt. Nem minden elem működik kifogástalanul, sőt néhol kifejezetten nyers, súlytalan és kezdetleges, de a lendület, amivel egyik világból a másikba hajít, mégis különleges élményt teremt. Sajnos a technikai részletek nem mondhatók finoman fogalmazva sem csiszoltnak, ami szerintem rengeteg embert el fog ijeszteni a játék kipróbálásától. De, akik nem bánják, hogy „el kell csúnyítaniuk” a játékot a beállítások lentebb állításával (vagy megfelelően erős PC-vel rendelkeznek), illetve el tudnak vonatkoztatni egy gyenge harcrendszertől, azok számára ez a furcsa, már-már kapkodós, portálokon ugráló kalandjáték egy igazán érdekes élményt fog nyújtani.








