Oldal kiválasztása

Atelier Ryza: Secret Trilogy – DX Edition játékteszt

Atelier Ryza: Secret Trilogy – DX Edition játékteszt92% XP92% XP

A Gust már régóta mestere annak, hogyan élessze újra saját varázsát. A korábbi játékaik, pár évvel az adott, összefüggő részek megjelenése utáni Deluxe (DX) kiadásai sosem pusztán újra csomagolt JRPG-gyűjtemények, hanem inkább modernizált, felfrissített és kiegészített “rendezői változatok”, amelyekben minden apró részlet jobban működik, mint eredetileg. A Atelier Ryza: Secret Trilogy DX Pack is ezt a hagyományt folytatja: három játék, egybefűzve, minden korábbi kiegészítéssel, látvány- és teljesítménybeli fejlesztéssel, valamint új tartalmakkal, amelyek nemcsak a rajongóknak szólnak, hanem azoknak is, akik most ismerkednek Ryza világával.

A trilógia középpontjában Reisalin “Ryza” Stout áll, egy fiatal lány, aki egy szigeten nő fel, és aki eleinte csak szabadulni akar a hétköznapok egyhangú monotonitásából. Egy napon rátalál az alkímiára, és ezen kívánságának megfelelően – még ha nem is úgy, ahogy ő azt teljesen szeretné – minden megváltozik. A három rész három különálló, mégis összefüggő fejezete Ryza személyes történetben:

  • Az első játék a felfedezésről szól: Ryza megérti, hogy a világ tágasabb, mint amit a Kurken-sziget határai engednek látni.
  • A második rész a bizonytalanságról, arról, hogyan találja meg Ryza a helyét egy olyan világban, amelyben már mindenki a saját útját járja.
  • A harmadik epizód pedig az önazonosságról, a pillanatról, amikor a tanítványból maga is mester lesz, és felismeri, hogy a tudás nem csak hatalom, hanem felelősség is.

Mindeközben Ryza barátai, Klaudia, Lent, Tao, Patricia és Bos a főszereplő mellett saját utat járnak be, és fejlődnek – és nem csak az RPG szintlépéseken kereszül. A trilógia nem csupán Ryza személyes története, hanem egy közösségé is, amely vele együtt nő fel, hibázik, majd újra egymásra talál.

A Atelier Ryza játékok mindig is az egyensúlyról szóltak: a kaland és az alkímia ritmusáról. A DX Pack ezt a dinamizmust még kifinomultabbá teszi. A gyűjtögetés, az anyagok kombinálása és a szintézis most is a játékmenet szíve, de a modernizált rendszer gyorsabb, intuitívabb és részletesebb. Az egyes alapanyagok tulajdonságai finoman befolyásolják a végeredményt, így az alkotás folyamata során minden tárgy megalkotása során taktikáznunk kell majd, a nyersanyagok megválasztása során.

A harcok félaktív, körökre osztott rendszerben zajlanak, és bár a struktúra ismerős, a tempó jóval gördülékenyebb. A DX verzió remekül fut, bár amit furcsálltam, hogy Steamdecken csak a 30 FPS-t bírta stabilan tartani, de remélhetőleg ez csak a megjelenés előtti döcögésnek tudható be. Ezen apróságon felül a játék a harci jelenetek és az anyaggyűjtés során is egyenletes, stabil teljesítményt tart. A látvány színesebb, a mozdulatok lendületesebbek, és minden összecsapás megőrizte régi ritmusát, és a harc maga nem csupán menüből kiválasztott parancsok, hanem taktikus koreográfia rendszere maradt.

A DX Pack egyik legnagyobb erőssége, és azok számára, akik az eredeti játékok közül rendelkeznek egyel-kettővel, hogy minden rész tartalmaz új, exkluzív történetszálakat és funkciókat:

  • Az első játék Kilo & Bos mellékszálába enged mélyebb betekintést, mélyítve ezzel Ryza korai kapcsolatait. Ez a rész megmutatja, hogyan fejlődött Bos karaktere és miért fontos az ő jelenléte a későbbi részekben.
  • A második epizód visszahozza Empelt és Lilat, mint játszható karakterek. Ők voltak az első részben Ryza mentorai, itt viszont újra aktív szerepet kapnak. Az Empel & Eliza mellékküldetés a Zelepsto barlangba kalauzol minket és új rétegekkel gazdagítja a két szereplő történetét.
  • A harmadik játékban Clifford és Serri térnek vissza, a plusz játékrész az ő történetüket zárja le, és egyúttal szimbolikusan összefoglalja Ryza egész utazását is.

Az új funkciók között találunk apró, de annál jelentősebb minőségi és játékot könnyítő újításokat is. A második játékban Fi, a lebegő kísérő segít a térképen való navigálásban és a gyógyításban, így a felfedezés hosszabb és gördülékenyebb lehet. A harmadik részben Wind Beast társaink automatikusan gyűjtik az alapanyagokat, így nem kell minden egyes növényért vagy kristályért megállnunk, ami hatalmasat javít a játék ritmusán és folyamatosságán.

A gyűjtés és tárolás rendszere szintén megújult: nagyobb kosarakat kaptunk melyek több tároló helyet jelentenek a nyersanyagoknak, a szűrőknek köszönhetően pedig azok kezelhetősége is könnyebb lesz. A második és harmadik részekben pedig már a hátasokról is lehet gyűjtögetni, megszakítás nélkül.

A DX verzióban a trilógia látványvilága végre teljes pompájában ragyoghat: a kiadáshoz új világítási rendszer és élesebb karaktermodellek is tartoznak. Bár az első rész néhány vízfelülete és egyes talaj és fű textúrái furcsán alacsony felbontásúnak érződnek, ezeken felül a felújított textúrák és a precíz animációk összességében rengeteget javítanak az atmoszférán. Ez annak is köszönhető, hogy a trilógia egységesebbé vált, az által, hogy mindhárom játék ugyanazt az esztétikai ívet követi, így most érezhető igazán, hogy ez nem három különálló történet, hanem egyetlen, háromfelvonásos kaland.

A Atelier Ryza sorozat mindig is különleges volt: az alkímiát nem mint misztikumot, hanem mint önismereti folyamatot kezelte. Ryza története nem a világ megmentéséről, hanem a benne rejlő lehetőségek felismeréséről szól. Arról, hogy a tudás, a barátság és a kitartás miként formálja át az embert az esztendőkön keresztül.

A Secret Trilogy DX Pack ezt az üzenetet felnagyítja. A vizuális és technikai fejlesztések, a bővített tartalom és a gördülékenyebb játékmenet mind egyetlen célt szolgálnak: hogy újra átélhessük, milyen érzés, amikor a felfedezés varázsa, a régi hibák és döcögős mechanikák nélkül.

Értékelés

92%

Összefoglaló Ha valakiben valaha is felmerült az érdeklődés az Atelier széria világának csendes, melankolikus szépségének felfedezése, akkor ez a felújított trilógia kiadás a legjobb módja annak, hogy beleugorjon ebbe a kalandos, varázslatos világba.

92%
Translate »