1979-ben Hans Rudolf Giger svájci festő, képzőművész, szobrász valami olyat alkotott, aminek a látványától még a mai napig összerezzenünk. Nem véletlen az érte, és a film látványvilágáért kapott Oscar-díja sem. A megálmodott és létrehozott tökéletes gyilkológépet, az idegen lényt, Ridley Scott tette halhatatlanná, és hagyta örökül a filmtörténelem számára, az ALIEN filmek kegyetlen mészárosaként.
Film ritkán kap olyan zseniális magyar címet, mint amilyet ez az alkotás kapott, és ami idén elképesztő, immár a 40. évfordulóját ünnepli. A Pólus Mozi tisztelgése jeléül, a „Klasszik Filmklub” nevű programsorozatának keretein belül május 10-én este emlékvetítést tartott, melyet megelőzött Csákvári Géza újságíró, filmkritikus nagyon izgalmas, érdekességekkel tarkított, a filmmel kapcsolatos felvezetője. A digitálisan felújított, rendezői változat eredeti nyelven, magyar felirattal, egy 120 négyzetméteres vásznon kelt négy évtized után ismét életre. Az emléknap kísérőprogramja egy kiállítás volt a mozi előterében, tiszteletadásként a film vizuális világát megálmodó H. R. Giger előtt, aki 2014. május 12-én hunyt el.
A történet a távoli jövőben, 2122-ben játszódik, a Weyland-Yutani Bányászati Társaság Nostromo nevű űrhajóján, ami épp úton van vissza a Föld felé. A fedélzeti számítógép –Anya– idő előtt felébreszti a hibernált legénységet (Ripley, Dallas, Lambert, Brett, Kane, Ash, Parker, és persze Jonesy a macska-így a film címe picit sántít, de ez nézőpont kérdése, és megbocsátható „baki”), egy rejtélyes rádióüzenet hatására, ami egy közelben lévő és feltérképezetlen bolygóról érkezik. Mivel a szabályzat egyértelműen kitér arra, hogy amennyiben idegen bolygó létezéséről szereznek tudomást, kötelességük azt megvizsgálni, így a csapat egy kis komppal landolni kényszerül az LV-426-on. A felderítés során egy réges rég becsapódott űrhajóra bukkannak, amelyet közelebbről is megvizsgálnak. A hatalmas, ismeretlen eredetű jármű belsejében megdöbbentő látvány fogadja őket, amit tetéz egy idegen lény megkövült maradványa. Idő közben Anya megfejti a kódolt rádióüzenetet, amit segélykérésnek gondoltak. A kód figyelmeztetés, de sajnos már késő. Ott vannak annak a veszélyforrásnak a közelében, ami hamarosan tragikus fordulatot hoz a legénység életébe. Kane, a csapat egyik tagja leereszkedik az űrhajó rakterébe, ahol több száz furcsa, tojás szerű entitással találja szemben magát. Az igazán ijesztő, sokkoló fordulat csak ezután következik. A hatalmas tojás mintha érzékelné a férfi közelségét, így szétnyílik, és iszonyú sebességgel engedi útjára a benne rejtőző arctámadó lényt, hogy beteljesítse borzalmas küldetését, hogy gazdatestet találjon valami még iszonyúbb számára…
Minden generációban akadnak még olyanok, akik nem látták a filmet, így úgy döntöttem ennél többet nem írok le belőle. Adják át magukat ők is az élménynek. Az A nyolcadik utas: a Halál sok szempontból szakított a berögzült sémákkal, és talán ebben van sikerének egyik kulcsa is. Néhány karakterrel dolgozik csupán a film. A legénység tagjait alakító színészek tisztán visszaadják a karaktereik jellemét, ráadásul egyfajta tükörként is funkcionál a játékuk, hiszen nézőként, és emberként egészen biztos vagyok benne, hogy mindenki kicsit magára ismer bennük. Az események hatására igencsak egymásnak feszülnek a csoport tagjai, intenzíven reagálnak a velük történő eseményekre. Van, aki higgadtan gondolkozik, a legénység és a hajó épségét tartja a legfontosabbnak, van akit csak a prémium motivál tettei nagy részében, akad aki szinte az idegösszeomlás szélére kerülve hisztérikusan viselkedik, míg mások a „mindent a tudományért” eszmét követve képesek lennének mindent feláldozni. Az életükre törő idegen organizmus jelenléte, viszont szinte ugyanazzal az elementáris erejű félelemmel járja át őket egytől-egyig. A nyomasztó, bőrünk alá kúszó rettegés köszönhető annak is, hogy a film szinte végig ugyanazon a helyszínen, az űrhajó belsejében játszódik. Épp úgy erősíti a szereplőkben, mint bennünk az „innen nincs hová menekülni” érzést. Vagy ő, vagy mi. De hogyan? És akkor ott van a „sav” kérdése is. Hogy ölsz meg valamit, aminek a vére percek alatt szétmarhat minden anyagot, még azt is, ami a lábad alatt van, hogy aztán irtózatos erővel kitépjen a vákuum a világűrbe, és ott hagyjon kristályosra fagyva az idők végezetéig, elrettentő példaként az ember és ezen idegen életforma harcának, és nevetségesen aránytalan esélyének ékes bizonyítékául… ráadásul ez a bestia szeret „bújócskázni”, a társaidat egyenként vadássza le… szóval fel van adva a lecke rendesen. Egyértelműen kitűnik valaki a legénységből, akit az alkotók olyan tulajdonságokkal ruháztak fel, amelyeket addig inkább csak a férfi karakterekre volt szokás „aggatni”, itt viszont egy nőben testesülnek meg. Ellen Ripley személyében megadták az alkotók a világnak az első „kemény csajt”, akihez foghatót nem igazán láthattak korábban a filmvásznon, Sigourney Weaver pedig egy csapásra ikonná avanzsált. Teljes joggal.
Noha már 1973-tól alkalmazzák a filmgyártásban a CGI-t, itt még sincs vele telenyomva a film, olyannyira nem, hogy a Xenomorph fantasztikusan megalkotott jelmezében valójában a 218 cm magas, nigériai származású Bolaji Badejo található, aki sajnos 1992-ben, mindössze 39 évesen életét vesztette egy öröklődő pontmutáció, az úgynevezett sarlósejtes vérszegénység miatt. A film remekművé válásához igen sok köze volt a zeneszerző zseninek, a néhai Jerry Goldsmith-nek. Utánozhatatlan miliőt teremtett, még kilátástalanabbá téve a szereplők helyzetét, és erősítve bennünk a világűr végtelen sötétsége miatti zsigeri félelmünket. A film költségvetése, ahogy talán várható is volt, sokszorosan megtérült, így nem volt kérdés a folytatást illetően. 1986-ban meg is kaptuk, A bolygó neve: Halál címmel, 1992-ben a harmadik rész az A végső megoldás: Halál címet kapta, míg a franchise „utolsó” része az Alien 4: Feltámad a Halál címmel, 1997-ben látott napvilágot. Ridley Scott után James Cameron, majd David Fincher, végül Jean-Pierre Jeunet foglalta el a rendezői széket.
Az emberi kíváncsiságot nem hagyta nyugodni ezeknek a lényeknek az eredete, így 2012-ben Prometheus címmel, Ridley Scott megkoronázta egyik fő művét egy amolyan előzmény filmmel. Időben itt egyébként 2093-ban, tehát 29 évvel az eredeti történet előtt járunk. 2017-ben az úriember jól arcon csapott minket az Alien: Covenant címet viselő, Prometheus folytatással, ahol döbbenetes tény (pontosabban egy illető) áll a gyilkos organizmusok elterjedésének hátterében. A film összességében azt gondolom méltó elődeihez (ám azt nehezemre esett megbocsátani, hogy James Franco jeleneteit gyakorlatilag teljes egészében kivágták a filmből), nincs miért szégyenkeznie. Hogy teljes legyen az összkép, meg kell említenem az agyament 2004-es Alien vs. Predator – A Halál a Ragadozó ellen című filmet, amiből ráadásul 2007-ben készítettek egy második részt is. Vakvágánynak tartottam összeengedni ezt a két „univerzumot”, és annak szörnyeit. Külön-külön legendásak, együtt kellemetlen, szinte szánalmas próbálkozás elszenvedői lettek, a nézőkről már nem is beszélve. Az űrben játszódó filmek, és az idegen életformák emberek életére törő alapötlete számos későbbi alkotás történetének képezte, és még a mai napig képzi szilárd magját (pl. Pitch Black – 22 évente sötétség, Hold, Life).
Összességében azt gondolom, hogy nem lenne teljes a világ legjobb filmjeit tartalmazó lista az ALIEN-filmek nélkül. Ridley Scott zseniális rendezői mivoltát kőkeményen alapozta meg az A nyolcadik utas: a Halál. Az olyan legendás filmek, mint a Szárnyas fejvadász, a Fekete eső, a Thelma és Louise, az 1492- A paradicsom meghódítása, a G.I. Jane, a Gladiátor, vagy épp a Hannibal mind-mind csak utána következtek.
Golyókat pattogtatva építsd újra Ballbylon megsemmisült városát és szerezd meg kincseit.
Az év vége előtt kapunk még egy küzdősportolóról szóló életrajzi filmet. Ezúttal Dwayne Johnson száll…
Az Anima: Gate of Memories 2016-os akció RPG remastere friss látványvilágot, viszont a majd 10…
Decemberben az HBO Max kínálata igazán változatos lesz! Blockbuster filmektől kezdve horrorfilmeken át a karácsonyi…
Bár a közvélemény negatívan fogadta Sydney Sweeney új filmjét, a Christy egy megrendítő filmdráma komoly…
A Wall World 2 nemcsak erősebb, hanem érettebb is elődjénél. Mindent megtesz, amit egy folytatásnak…