Kategóriák: CikkekPC tesztek

My Friendly Neighborhood – játékteszt

A Sesame utca vidám, színes, bábokkal teli világát talán senkinem nem kell bemutatni. A városi díszletek, a kedves, hangos bábok és a fülbemászó dalaik biztonságos, ismerős hangulatot teremtettek minden reggel az iskolába menést megelőzően. A My Friendly Neighborhood ezt az érzést veszi alapul, majd egyetlen mozdulattal kifordítja: itt a Jim Henson-stílusú bábok nem tanítanak vagy énekelnek, hanem… halálra ölelnek? Elsőre talán nevetségesen hangzik, de a játék meglepően jól működik. Olyannyira, hogy minden perc élmény volt ebben a furcsa, elhagyott tévéstúdióban.

A játék intrójában kiemelést kap, hogy a „My Friendly Neighborhood” című műsort már rég elkaszálták, de valamiért mégis újra sugározzák a régi epizódokat, talk show-k és híradók helyett.  A főhős Gordon O’Brian, egy egyszerű gondnok, akit a MFN Studios épületébe küldenek, hogy megjavítson egy hibás antennát. Egyszerűen hangzik, nem? A lift persze elromlik, így Gordon kénytelen más utat keresni a tetőre, és ezzel kezdetét veszi egy hosszú, labirintusszerű kaland a stúdió szobák, folyosók és az elfeledett díszletek raktárai között.

A játékmenet klasszikus túlélőhorror, amely leginkább a Resident Evil széria korai epizódjait idézi, de a modern játékok FPS nézetét, és játékmenetét felhasználva. Azzal az ellentéttel, hogy itt nem zombik, hanem a fecsegő, önjáró bábok támadnak rád. A szerszámaink között ott a jól ismert franciakulcs, de hamar hozzáférünk majd pár különleges fegyverhez is, az egyik személyes kedvencem például a trükkös „plüss puska” volt. A bábokat le lehet teríteni, de nem maradnak sokáig a földön; hacsak nem ragasztjuk őket a padlóhoz a szűkösen adagolt szigszalaggal. Az erőforrások limitáltak, így mindig döntenünk kell a felhasználásukról: kit érdemes végleg leszerelni, és kinek engedhetjük meg, hogy újra felkeljen.

A harcok között az ihlető sorozatban látott logikai rejtvények és puzzle-ök várnak, amelyek pont elég kihívást adnak anélkül, hogy kizökkentenének a bábok által diktált tempóból. A visszatérés a korábbi helyszínekre, a kulcskeresgélés, az inventory-menedzsment mind a klasszikus stílust idézik, de annak egy modernebb, könnyebben kezelhető változatát. A helyszínek ötletesek, hangulatuk pedig egyszerre groteszk és nosztalgikus: mintha a Resident Evil Spencer-villáját kereszteznénk a Sesame utca színes díszleteivel. Bár a játék nyíltan merít Capcom klasszikusából, ez csak a játékmechanikákban nyilvánul meg, maga a világa teljesen egyedi és szerethetően abszurd.

A horror itt nem vérre vagy brutalitásra épít – azok majdnem teljes hiányában – inkább hangulati nyomásra és a bizarrtól való félelemre. Szerencsére a jumpscare taktikát ritkán alkalmazza a játék, és a bábok folyamatos, nyugtalanító hadoválása sokkal jobban borzolja az idegeket, mint bármilyen hirtelen sikoly. A játék világa valahol a Goosebumps és a Jim Henson-bábuniverzum határán lebeg: gyermekkori mesék és rémtörténetek különös elegye, ami egyszerre meghökkent és elvarázsol.

Ahogy haladunk előre az épület teteje felé, újságcikkek és jegyzetek tárják fel a stúdió múltját és a külvilág történéseit: háború, társadalmi feszültségek, médiairányítás. A mesevilág felszíne alatt komoly, szinte posztapokaliptikus háttér sejlik fel. Ez a mélyebb réteg furcsa módon még emberibbé teszi mind a világot, mind a történetet.

A zenei aláfestés külön említést érdemel. Jazzes, nosztalgikus dallamok kísérnek végig, melyek néha nyugtatónak, máskor épp a feszültségkeltőnek hatnak. A „safe room” zenéje klasszikus túlélőhorror-hangulatot idéz, mégis illik a bábvilág játékos tónusához.

A játék persze nem tökéletes, de hibái az erősségeihez képest elenyészőek: a játék során néha meg kell keresnünk egy-egy apró, elejtett tárgyat, ami miatt extra köröket kell futni, és a játék akkor sem segít, hogyha 10-15 perce fel-alá rohangálunk, de ez talán még be is számítható a „klasszikus” játékmenet stílusjegyének, de attól nem lesz kevésbé frusztráló.

A My Friendly Neighborhood érezhetően rengeteg odafigyeléssel és egy jól elhatárolt céllal készült, zseniálisan megformált nosztalgia-horror, ami a gyerekkori emlékeket keveri a túlélőjátékok rideg szorongató atmoszférájával. Hat órás játékideje alatt minden pillanatban érződik az a feszültség, amit a játék felépít. Több befejezése, extra játék módjai és az összegyűjthető történet morzsák garantálják, hogy még sokáig marad olyan dolog, amiért visszatérhetünk a stúdióba.

Megosztás
Közzétette:
Shaxx

Legfrissebb bejegyzések

Zúzógép – Filmkritika

Az év vége előtt kapunk még egy küzdősportolóról szóló életrajzi filmet. Ezúttal Dwayne Johnson száll…

2025-12-03

Anima Gate of Memories: I&II Remaster – betekintő

Az Anima: Gate of Memories 2016-os akció RPG remastere friss látványvilágot, viszont a majd 10…

2025-12-03

HBO Max – 2025. decemberi ajánló

Decemberben az HBO Max kínálata igazán változatos lesz! Blockbuster filmektől kezdve horrorfilmeken át a karácsonyi…

2025-12-01

Christy – Filmkritika

Bár a közvélemény negatívan fogadta Sydney Sweeney új filmjét, a Christy egy megrendítő filmdráma komoly…

2025-11-30

Wall World 2 – játékteszt

A Wall World 2 nemcsak erősebb, hanem érettebb is elődjénél. Mindent megtesz, amit egy folytatásnak…

2025-11-30

Benedict Cumberbatch csatlakozik a World of Tanks Ünnepi hadműveletéhez – kezdődik a mágikus téli offenzíva

A World of Tanks ünnepi eseményét ezúttal nem más dobja fel, mint a zseniális Benedict…

2025-11-30