Kevés dolog képes úgy megragadni a sci-fi rajongók képzeletét, mint egy saját űrhajó, amit barátainkkal együtt irányíthatunk a galaxis peremén. A Keepsake Games új alkotása, a Jump Space pontosan ezt az álmot kelti életre. Ez egy olyan kooperatív akció-szerepjáték, melyben az ismeretlenbe való ugrás egyszerre ígér kalandot, káoszt, felfedezést és csapatmunkát. A játék jelenleg korai hozzáférésben érhető el PC-n és Xboxon, de már most látszik, hogy valami különleges formálódik a Keepsake Games műhelyében.

A történet, mely főleg a Left 4 Dead szériából merít ötleteket, egy sötét jövőben játszódik, ahol az emberiség által készített gépek fellázadtak alkotóik ellen. Egy „korrupt vírus” átvette az uralmat a mesterséges intelligenciák felett, a megmaradt túlélők pedig elszánt küzdelmet vívnak, hogy visszaszerezzék a galaxis (és a gépeik) feletti irányítást. Társainkkal (maximum 4 fős csapatokat támogat a játék) egy-egy Atiran túlélő szerepébe bújunk, egy NPC-kkel kiegészülő csapat tagjaiéba, akik a géphadsereg rombolása után egy hold felszínén rekedtek és innen próbálkoznak lépésről-lépésre jobb felszerelést szerezni, és felvenni a harcot. A játék kezdetén egy hajótörés középén találjuk magunkkal, mint egyedüli túlélők, kiút nélkül. Ebben a kietlen helyzetben találkozunk Iris-el, aki egy mesterséges intelligenciával ellátott hajónavigációs core, rövidebb nevén egy „Helmsman” core. Iris valamilyen csodával határos módon mentes maradt a vírustól, és segítségével egy majdnem teljesen roncs hajót felszállásra képessé teszünk, majd a holdbázisra visszatérve, az NPC társaink meghökkenésére bemutatjuk Irist.

Az első hajónk, amit a tutorial küldetésen épphogy repülésre alkalmas állapotba hozunk a Catamaran, egy bár megbízható, de rozsdás és nagy mértékben rongálódott fémkupac, mégis Iris segítségével az első lépésünk lesz a siker felé. A bázisunk, ahol leparkoltuk az öreg, meggyötört járművünk lesz az otthonunk a játék során. Itt érjük el a Hangárt (bár a játék a teljes bázist „Hangar”-nak hívja, a tényleges űrhajóhangár csak egy kis része az egész bázisnak), a küldetéseket adó NPC-ket és kioszkokat, illetve a testreszabásokat elérhetővé tévő kioszkokat is, de ez a bázis egyfajta közösségi térként is funkcionál, ha többjátékos módban játszunk, igaz csak a csapatunkban lévő 4 embernek. Ez az élő, lélegző űrkikötő az a pont, ahol a hajónk javítása után útnak indulunk, illetve itt történik majd a játék sztorimesélésének oroszlánrésze.

A Jump Space egyik legnagyobb erőssége, a Sea of Thieves-re nagyon hasonlító hajómenedzsment és az akció dinamikus keveréke. A Catamaran és kisebb testvére, a D4-Dart nem pusztán járművek, hanem otthon, az otthontól távol, amelyeket folyamatosan fejleszthetünk majd a játék során. A motoroktól a fegyverrendszerekig minden modul testre szabható, a fejlesztések feloldásához pedig materia-öntvényeket kell gyűjtenünk küldetésekből és roncsokból. A Catamaran a csapatjáték központja: egy négyfős legénység kényelmesen elfér benne, és felszereltsége is bőséges a fúziós generátorok, lövegek és a fabrikátor mellett helyet kap még rajta egy bár, pizzasütő, orvosi állomás és természetesen egy működő WC is. A Dart ezzel szemben fürgébb, két ágyúval felszerelt, de jóval sérülékenyebb hajó, amely inkább a kisebb, gyors bevetésekhez felel meg, illetve egyedül játszva is picit könnyít a játékmeneten.

A küldetések során a négyfős legénység együtt indul útnak, de ha egyedül vágunk bele a játékba akkor kapunk magunk mellé egy apró robotot, mint segítő. Útnak indulva felfedezzük az elérhető szektorokat, elhagyott és lezuhant roncsokat fosztogatunk és kutatunk át, és természetesen szembe szállunk a fertőzött géphadsereggel. Az elérhető szektorokon belül a galaxistérképen több küldetés közül választhatunk, mindegyiken egy több útvonalat tartalmazó (roguelike játékokban rendszeresen látott, ágazó) térképet kapunk, melyen kiválaszthatjuk a nekünk tetsző útvonalat.

A küldetések típusai változatosak: szállítmányok védelme, mentőakciók, űrbéli, vagy bolygókon található robotbázisok lerohanása és kifosztása vagy egyszerűen kincsvadászat az aszteroidamezők között. A fejlesztők kilenc különböző küldetéssémát és több mint ötven játszható szektort ígérnek már az Early Access verzióban, a jövőben pedig Endless mód és további modulok is várhatók.

A Jump Space játékmenetét a két szintű harcrendszer teszi igazán különlegessé. Az űrben folyó hajócsaták során össze kell hangolnunk a hajó vezetését, javítását és a fegyverrendszer kezelését. Annyi egyszerűsítés került bele, hogyha egyedül játszunk, akkor a kisebb fegyvereket a robot társunk menet közben meglepő hatásfokkal kezeli, illetve, ha bekapcsoljuk a hajó tempomatját akkor be is ülhetünk a lövész ülésbe, miközben nem egyhelyben állunk az űr közepén. A hajón különböző modulok is tönkre mehetnek, és azokat is manuálisan kell megjavítani – de ez a mechanika egyjátékos módban szinte egyáltalán nem jelenik meg, a játék könnyítése érdekében.

A harc azonban nem csak az űrhajóban fog ránk találni. Sokszor el kell hagynunk a fedélzetet, hogy gyalogosan jussunk be bizonyos bázisokra, illetve ellenséges hajókra. Ilyenkor jön elő a játék grappling hookot és fúvókákat használó mozgásrendszere, melyek dupla ugrást, illetve súlytalan terekben jetpack szerű meghajtást tesznek elérhetővé számunkra. A multitool-unk (melyen mikor először a kezembe vettem nevettem, hogy egy pisztolyt multitoolnak csúfol a játék) nemcsak fegyverként, hanem javító, illetve zártörő eszközként is használható, de mellette különféle fegyvereket is találhatunk majd a kutatásaink során, mint shotgunok, gépkarabélyok, plazmafegyverek és persze a robotok elleni harcban nélkülözhetetlen rakétavető.

A pályák felfedezés közben dinamikusan változhatnak: napkitörések, aszteroida záporok, ellenséges beszivárgások és meglepetésszerűen a hajónkra támadó flották mind fűszerezik a kaotikus, mégis taktikus játékmenetet.  A rendszeres események és a szinte folyamatos kockázatos döntések olyan sodró lendületet adnak a játéknak, amire kevés más űrszimulátor képes.

A Jump Space még fejlesztés alatt áll, és akadnak kisebb technikai hibák, optimalizálási gondok, de az alapok már most nagyon stabilak, a koncepció pedig remekül működik. A látványvilág részletgazdag, a pályák hangulata változatos, és a zéró gravitációban való mozgás pedig egyszerre könnyű és szórakoztató.

Ha a Keepsake Games tartja az ígéretét, és a következő hónapokban új küldetéstípusokat, bővített hajórendszert és fejlettebb kooperatív funkciókat hoz, akkor a Jump Space könnyen a modern űrjátékok egyik húzócímévé válhat.

Megosztás
Közzétette:
Shaxx

Legfrissebb bejegyzések

Zúzógép – Filmkritika

Az év vége előtt kapunk még egy küzdősportolóról szóló életrajzi filmet. Ezúttal Dwayne Johnson száll…

2025-12-03

Anima Gate of Memories: I&II Remaster – betekintő

Az Anima: Gate of Memories 2016-os akció RPG remastere friss látványvilágot, viszont a majd 10…

2025-12-03

HBO Max – 2025. decemberi ajánló

Decemberben az HBO Max kínálata igazán változatos lesz! Blockbuster filmektől kezdve horrorfilmeken át a karácsonyi…

2025-12-01

Christy – Filmkritika

Bár a közvélemény negatívan fogadta Sydney Sweeney új filmjét, a Christy egy megrendítő filmdráma komoly…

2025-11-30

Wall World 2 – játékteszt

A Wall World 2 nemcsak erősebb, hanem érettebb is elődjénél. Mindent megtesz, amit egy folytatásnak…

2025-11-30

Benedict Cumberbatch csatlakozik a World of Tanks Ünnepi hadműveletéhez – kezdődik a mágikus téli offenzíva

A World of Tanks ünnepi eseményét ezúttal nem más dobja fel, mint a zseniális Benedict…

2025-11-30