Kategóriák: CikkekPC tesztek

Depersonalization – játékteszt

A Depersonalization egy narratív-központú RPG, amely egy antológia formátumában meséli el történetét, erősen merítve az H.P. Lovecraft által épített kozmikus horrorok világaiból. A játék egy időtlen, végtelen könyvtárban bontakozik ki, ahol minden modul (vagyis fejezet) egy önálló, különálló műfajt és tematikát mutat be számunkra. A stílusváltások ellenére a játék fejezetei meglepően egységes, és magas minőséget szolgáltatnak, ami sajnálatos módon ritkán látható a hasonló játékokban.
A játék központi alakja Anan, a hűséges szolgálója és gazdateste Yog-Sothothnak, az ismeretlen hatalmú kozmikus istenségnek, illetve Yog-Sothot avatárjának, Aforgomonnak. Bár a prológusban közvetlenül irányíthatjuk Anant, a későbbi modulokban ő inkább „átveszi” más karakterek létét (nem a szerepüket), és az ő szemszögükből éli végig a különböző világvége szcenáriókat. Ezek a történetek mindig visszakapcsolódnak Anan tudatába, mintha egy kozmikus hive mind folyamatosan gyűjtené a különböző egyének élményeit és tapasztalatait.
A játék alapciklusa egyszerű: belépünk egy modulba, megpróbáljuk megakadályozni a világ végét okozó történést, és ha ez a feladat nem sikerül, akkor meghalunk. Az újrakezdés a Depersonalizatonben nem büntetés, hanem szerves része a játékmenetnek, ugyanis a játék true endingjének az eléréhez az az elvárása a játéknak, hogy többször újra játszunk egy-egy modult, fokozatosan feltérképezve a csapdákat, zsákutcákat és félrevezető nyomokat.
A Depersonalization azonban már az első pillanattól világossá teszi, hogy ezen folyamat során nem fogja majd a kezünket. Nincs hagyományos tutorial sem. Sajnos azonban frappáns rávezetés vagy játékon keresztüli tanítás helyett egy száraz szövegtáblát kapunk a kezdéskor. Ezt akár elolvassuk, akár nem a játék azonnal mélyvízbe fog dobni minket. Emiatt sokszor csak utólag fogunk rájönni, hogy egy teljesen jelentéktelennek tűnő tárggyal való interakció, például egy szőnyeg felgyújtása kulcsfontosságú lehet egy későbbi helyzet megoldásában. Ez kísérletezésre ösztönöz, de sok esetben logikátlannak tűnő dolgok jelentik majd a megoldást, ami személy szerint már-már a Point&Click játékokkal vetekednek néhány helyen. 

Az RPG-rendszer meglepően mély. Karakterünk teljesen testre szabható: külső megjelenését előre megadott portrék közül tudjuk majd kiválasztani, a kapott képességpontokat pedig egy széles palettán tudjuk majd kiosztani. Olyan fákon, mint a nyomozás, közelharc, tűzfegyverek, kézművesség, sőt, a lovecrafti stílus kihagyhatatlan eleme, az okkult mágia sem maradhatott ki. Mivel minden modul más-más megközelítést igényel, érdemes lesz több, különböző megközelítést is kipróbálni a felfedezés során. Például, először nyomozóként feltárni egy titkos egyház rejtelmeit, majd mesterlövészként áttörni a szekta tagok védelmi vonalán, végül pedig egy 1 az 1 elleni közelharcosként leütni az egyház vezetőjét.
A kezdőknek, illetve azok számára, akik szeretnének némi útmutatást, előre összeállított karaktersablonok is elérhetőek, a haladók és a mély RPG rendszerek kedvelői számára az „Interlude” rendszer extra fejlődési lehetőségeket kínál két modul között, melyek során a karakterünket megbízhatjuk különböző feladatokkal, például: edzés, tanulás, lopakodás fejlesztése vagy akár egyedi megbízások teljesítése. A modulok közötti állapotok és erőforrások (pénz, életerő, tárgyak) szabadon mozoghatnak modulról modulra, ami hosszú távú stratégiai tervezést tesz lehetővé.
Az antológiák egyik fő buktatója a minőség ingadozása, viszont ahogy korábban említettem a Depersonalization moduljai egy remek történetet visznek végig. A stílusváltások érezhetők, de sosem zökkentik ki teljesen a sztoriszálat, és a történetek között egyaránt találni nyomozós, horror és rejtély témákat is, melyekből az utolsó leginkább Agatha Christie történetekre emlékeztetnek.

A játék legnagyobb hibáját mára javították is a fejlesztők, ugyanis az eredetileg Korai Hozzáférésben megjelent játék korai verziói borzalmas lokalizációval futottak ki. A szöveg tele volt elgépelésekkel, nyelvtani hibákkal és rosszul használt névmásokkal. Majd a megjelenés után egy nagy patch keretében a játék egy teljes újra fordítást kezdeményeztek, immáron egy profi fordítócsapat segítségével a játék angol szövegei fokozatosan javításra kerülnek majd. Mára a legtöbb modult finomították, azonban a teljes, DLC tartalmat is érintő újraírás a fejlesztők tervei szerint csak idén decemberre készül majd el. Ami a legpozitívabb ezzel kapcsolatban, hogy a fejlesztőcsapat közvetlenül a játékosbázisukkal közösen dolgozták ki, hogy melyek a játék legproblémásabb részei, amiken dolgozniuk kell.

Megosztás
Közzétette:
Shaxx

Legfrissebb bejegyzések

Zúzógép – Filmkritika

Az év vége előtt kapunk még egy küzdősportolóról szóló életrajzi filmet. Ezúttal Dwayne Johnson száll…

2025-12-03

Anima Gate of Memories: I&II Remaster – betekintő

Az Anima: Gate of Memories 2016-os akció RPG remastere friss látványvilágot, viszont a majd 10…

2025-12-03

HBO Max – 2025. decemberi ajánló

Decemberben az HBO Max kínálata igazán változatos lesz! Blockbuster filmektől kezdve horrorfilmeken át a karácsonyi…

2025-12-01

Christy – Filmkritika

Bár a közvélemény negatívan fogadta Sydney Sweeney új filmjét, a Christy egy megrendítő filmdráma komoly…

2025-11-30

Wall World 2 – játékteszt

A Wall World 2 nemcsak erősebb, hanem érettebb is elődjénél. Mindent megtesz, amit egy folytatásnak…

2025-11-30

Benedict Cumberbatch csatlakozik a World of Tanks Ünnepi hadműveletéhez – kezdődik a mágikus téli offenzíva

A World of Tanks ünnepi eseményét ezúttal nem más dobja fel, mint a zseniális Benedict…

2025-11-30