Néhány hétig hangos hírováció követte a SCUM korai hozzáférésű megjelenését. Rengeteg játékost vonzott be a koncepció és valószínűleg még a fejlesztők sem számítottak elsőre ilyen volumenű érdeklődésre. Pedig a Devolver Digital, aki a játékot hegeszti összerakott már jó néhány minőségi alkotást, teszem azt a Hotline Miami vagy Enter the Gungeon játékokat. S bár hasonló játékokból már minden nap találni valami újat, valahogy a SCUM mégis képes szórakoztatni, annak ellenére, hogy még nagyon képlékeny és félkész állapottal találkozunk.
Aki nem ismerné, a SCUM-ban egy elítéltet alakítunk, akit büntetésként dobnak a játéktérként szolágló szigetre. Kalandjainkat számos drón vagy robotféleség követi nyomon, hogy egyfajta morbid szórakoztatásként szolgáljon annak az elborult közönségnek, akikről semmit nem tudunk, de már most utáljuk őket. Bár jelenleg a drónok még csak filmeznek (bár így is elég ilyesztők, s számtalanszor futottam el előlük, mivel nem tudtam, mit fognak csinálni), a fejlesztők már utaltak arra, hogy bizony jelentősebb szerepük is lesz majd. Alapvető felaladatunk a játék jelenlegi állapotában, hogy túléljük a ránk leselkedő veszélyeket. Az elsődleges fenyegetés persze más játékosok képében jön, de mivel a játék még nincs készen, így nem igazán van végső cél vagy győztes, inkább egyfajta mechanikai ismerkedésként fogható fel a jelenlegi állapot. Azonban ha egy kellően üres szerverre tévedünk, akkor nem is annyira más játékosoktól kell tartanunk, mintsem a vadonban kolbászoló állatoktól és zombiktól. (Bizony, nem tudjuk elengedni a zombikat még 2018-ban sem.) Ezek mellé jön még pár, az erősebb loot-tal rendelkező területet védő, kvázi legyőzhetetlen mecha, megannyi betegséggel és környezeti hatással karöltve. Egyszóval, minden, ami csak árthat nekünk, ártani is fog.
A játékban helyet kapott egy elsőre elég átláthatatlan crafting rendszer, de jelenleg nem annyira hangsúlyos, mint ahogy elsőre gondolnánk. Mi ketten estünk neki kollégámmal a kalandnak, s elsőre jelentős mennyiségű időt töltöttünk azzal, hogy két kőből kést, majd abból lándzsát csináljunk, hogy aztán hátizsákhoz gyűjtögessünk különböző dolgokat, majd kellemesen elhalálozzunk négy ránktörő zombi ellen. (Pontosítva a zombikat legyűrtük, csak én elvéreztem, a társam pedig nem talált utána megfelelő élelmet, szóval éhen halt.) Általánosságban elmondható, hogy a fontosabb helyeken mindig találhatunk hasznos és kész állapotban lévő dolgokat, csupán keresni kell és túlélni azt, ami ott leselkedik ránk.
Ezt figyelembe véve azonban a harc sincs túlbonyolítva. A zombikat még közelharccal is könnyű leszedni, sima adok-kapok az egész, szóval ha ügyesen táncoljuk körbe őket, akkor nem eshet bajunk. Kivételt képez persze, ha nagyobb tömegekben jönnek, ilyen szituáció már okozhat gondot. A játékban persze vannak lőfegyverek is, amikre nem nehéz rátalálni, belevaló töltényre viszont már annál inkább. A harc a sima, megszokott fps stílussal operál, szóval senkit nem fog meglepetés érni. A harci sebek ellátása viszont már bonyolultabb művelet. Ha megsérülünk és nem kezeljük az adott testtájékot, akkor könnyen elfertőződhet a seb, elvérezhetünk, vagy halálosan megbetegedhetünk. Ráadásul még csak kezelni sem lehet mindent-mindennel, így tiszta ruhaanyagra lesz szükségünk, vagy valahol találnunk kell kötszert és egyéb, a sérülésre jó eszközöket.
Legalább ugyanennyire bonyolult a sima életben marad is. Bizony vízre gyakran lesz szükségünk, nem beszélve az élelemről, amiből pedig nagyon nem mindegy, hogy milyet viszünk be. Sportemberként nagyon odafigyelek arra, hogy miket eszek, de a SCUM-ban még nekem is jelentősen meggyűlt a bajom a diéta kialakításával. Egyrészt vizet találni és tárolni nehéz, de ami ennél is bonyolultabb, hogy megfelelő élelmet találjunk. A játékban található egy „Metabolism” fül, ami a karakterünk jelenlegi értékeit mutatja. Elsőre ilyesztő a sok adat, de itt található a testünk hány %-a zsír, hogy alakulnak a vitaminforrásaink, de még a bevitt és elégetett kalóriákat is itt lehet nyomon követni. Mindezek alakulása pedig energiaszintünkhöz, egészségünkhöz és kinézetünkhöz is nagyban hozzájárulnak. Persze, ha nem akarunk rendes kaját kajtatni, akkor megéri kannibálnak lenni, a megölt ellenfeleket el is fogyaszthatjuk, amennyiben összerakunk egy kellemes tábortüzet és legrillezzük a megannyi húst. (Legyen az állat, ember vagy zombi, a szükség törvényt bont.)
Természetesen a játék részletessége itt még nem ért véget: a megivott vagy megevett mennyiség függvényében a karakterünknek rendszeresen kell vagy folyó vagy egyéb, nehezebb ügyeket ürítenie. A megfogalmazás nem véletlen, a tesztelői változat tartalmazott egy Desert Eagle fegyvert, ami kisebb meglepetést okozott, amikor az első nagyobb természeti szólításnál előbukkant delikvensünk szebbik feléből.
Összességében a SCUM egy ígéretes kezdet lehet egy következő nagy dologhoz, de jómagam mindig félek a félkész, és nagyratörő játáékoktól. A SCUM is ebbe a csoportba tartozik. Sok minden még nincs kész, amire szükség van: járművek még nincsenek, de készülnek, lesznek majd barlang rendszerek, de egyelőre gyakran magadra maradtan gyűjtögetsz csak, és játszol vég nélkül. Véleményem szerint minél hamarabb kellene egy fix cél, ami összehozza a játékosokat, hogy haladjon egy nagyobbat a projekt játékélmény terén is. (Például fix játékosszámmal kezdődő szerverek, az utolsó túlélésig játszva, vagy hasonló.) Azonban early címhez képest a SCUM egész korrekt állapotban van. Kell a gépigény hozzá rendesen, a beállítások még nem a legtestreszabhatóbbak, azonban ami működik, az egyelőre jól működik. A sikernek hála pedig a játék folyamatosan frissül. Legalábbis egyelőre…
Golyókat pattogtatva építsd újra Ballbylon megsemmisült városát és szerezd meg kincseit.
Az év vége előtt kapunk még egy küzdősportolóról szóló életrajzi filmet. Ezúttal Dwayne Johnson száll…
Az Anima: Gate of Memories 2016-os akció RPG remastere friss látványvilágot, viszont a majd 10…
Decemberben az HBO Max kínálata igazán változatos lesz! Blockbuster filmektől kezdve horrorfilmeken át a karácsonyi…
Bár a közvélemény negatívan fogadta Sydney Sweeney új filmjét, a Christy egy megrendítő filmdráma komoly…
A Wall World 2 nemcsak erősebb, hanem érettebb is elődjénél. Mindent megtesz, amit egy folytatásnak…