Kategóriák: Filmkritikák

Die Hard – Drágább, mint az életed – Filmkritika

13 éve született ez a tartalom. Kezeld ennek megfelelően (pl. egyes hivatkozások esetleg már nem működnek).

John McClane, a név, ami hallatán mindenki tudja kit takar, a név, ami összefonódik az akciófilmek új érájának kezdetével, s a név, amit most alaposan megtépáztak az ötödik résszel, a Die Hard – Drágább, mint az életeddel.

A Die Hard franchise idén ünnepli huszonötödik évfordulóját, egyesek pedig úgy vélik, ezáltal jogot formálhatnak arra, hogy egy grandiózus új, ötödik résszel tisztelegjenek azon széria előtt, ami a '90-es évek elejét jellemző akciófilmeknek fazont szabott. A Die Hard – Drágább, mint az életed másfél órája azonban ékesen bizonyítja, téves a feltételezés, mert az, amit a nem túl acélos filmjeiről híres John Moore rendező összehozott, s amit Die Hard címmel igyekeznek lenyomni a torkunkon, az a negyedik résszel elindított folyamat totális beteljesülése. Egy olyan nem követendő példa, amivel évekkel vagy évtizedekkel ezelőtt ügyesen és szakértelemmel felfuttatott franchise-okat vágnak haza pénzhéhes, csakis újabb extra dollárokat a szemük előtt kergető öltönyösök és stúdiófőnökök.

Az új rész követi a negyedik felvonás modern gondolkodású cselekményvezetését, azaz ezúttal se kapunk épkézláb történetet. Tulajdonképpen ugyanazt éljük át, mint pár évvel ezelőtt, csak McClane ezúttal a fiával próbálja meg rendezni a viszonyát, közben pedig belevekeredik egy újabb kalamajkába (ezúttal Moszkvában), amiben aztán totálisan érdektelen főgonoszt kerget, pont annyira súlytalant, mint amilyen Timothy Olyphant volt. Hol vannak már a Gruber-fivérek, vagy éppen a második rész rosszfiúja, Stuart ezredes, hol vannak a valós, hihető motivációk, az érdekes karakterek, a szórakoztató egysorosok, de ami minden kérdésnél jobban foglalkoztat, hova tűnt McClane esendősége?

A Die Hard – Drágább, mint az életedben ugyanis McClane minden akadályt gördülékenyen vesz, nincsenek már szakadt, véres pólók, szenvedések. Csakis a film elejétől a végéig magas hőfokon égő akció van, s ha megpróbálunk attól elvonatkoztatni, hogy Die Hard-filmet nézünk, akkor akár egészen pozitív végkicsengésű is lehetne ez a kritika. De amikor maga az író is a klasszikus három részen nőtt fel, s tulajdonképpen maguk a marketingesek is alaposan rájátszanak a Die Hard címre, akkor nincs mit tenni. El kell fogadni, hogy napjaink akciófilmjei már közel sem képviselnek olyan jellegű értéket, mint a '90-es években, s ez felvet egy kérdést: Ez a fajta átalakulás (ami amúgy természetes folyamat), valójában a nézők igényei, vagy éppen a stúdiók által generált?
 

Értékelés: 4/10

Legfrissebb bejegyzések

BALL x PIT – Játékteszt

Golyókat pattogtatva építsd újra Ballbylon megsemmisült városát és szerezd meg kincseit.

2025-12-05

Zúzógép – Filmkritika

Az év vége előtt kapunk még egy küzdősportolóról szóló életrajzi filmet. Ezúttal Dwayne Johnson száll…

2025-12-03

Anima Gate of Memories: I&II Remaster – betekintő

Az Anima: Gate of Memories 2016-os akció RPG remastere friss látványvilágot, viszont a majd 10…

2025-12-03

HBO Max – 2025. decemberi ajánló

Decemberben az HBO Max kínálata igazán változatos lesz! Blockbuster filmektől kezdve horrorfilmeken át a karácsonyi…

2025-12-01

Christy – Filmkritika

Bár a közvélemény negatívan fogadta Sydney Sweeney új filmjét, a Christy egy megrendítő filmdráma komoly…

2025-11-30

Wall World 2 – játékteszt

A Wall World 2 nemcsak erősebb, hanem érettebb is elődjénél. Mindent megtesz, amit egy folytatásnak…

2025-11-30