A Hell Is Us nem fél kényelmetlenséget okozni a játékosának. Ez egy olyan játék, amely a bizonytalanságban, az elhallgatott történetekben és az elveszett identitásokban talál vissza egy régi, ma egyre ritkábban látott struktúrához. A Rogue Factor alkotása nemcsak háborúról, hanem a háború utáni némaságról is mesél. Emellett egy országról, ami szeretné elfelejteni a saját múltját, miközben a romok között rengeteg személyes történetet tanyázik és várja, hogy felfedezzék.
A történet középpontjában Hadea áll, egy fiktív ország, amely évtizedekre elzárta magát a külvilágtól. Az egykori diktatúra egységes hitet és kultúrát kényszerített a népre, elfojtva minden mást, ami sokszínűvé tehette volna. Most, a falak leomlása után, a csend uralkodik. Ebbe az országba csöppenünk mi is, Remi szerepébe. A főhősünk gyermekként menekült el Hadeából, most pedig visszatér, hogy megismerje, honnan menekült el, és megtalálja, hogy mit hagyott maga mögött.
A Hell Is Us különlegessége abban rejlik, hogy egyáltalán nem fogja a kezünket. Nincsenek térképek, nincs küldetésnapló, és a világ sem vezet minket semmilyen „videójátékos” módon. Csak egy iránytű, néhány előre megírt jegyzet, illetve a saját felfedezésünk, és az az alapján készült feljegyzéseink maradnak. Ez a döntés nemcsak játékmeneti kihívás, hanem tematikus állásfoglalás is: Hadea kiismerhetetlen, és a háborúban minden bizonytalan. A továbbjutáshoz itt nem fogunk egyszerűen csak ikonokat követni, hanem a saját ösztönünk, és a játék tájaiba épített természetes útvonalakat.
Remi útját groteszk lények, úgynevezett Lymbic entitások keresztezik. Ezek sápadt, emberi tulajdonságokkal rendelkező árnyak, amelyek csak titokzatos, ugyan ezen nevet viselő fegyverekkel pusztíthatók el. A harcrendszer a Dark Souls és a Nioh ikonikus harcmodorát idézi: feszes, precíz, és minden ütésnek súlya van, azonban a nehézség ez esetben nem ér fel egyik souls játékhoz sem.
A harc azonban hiába gördülékeny és technikás, egy idő után monotonná, egyszerű gombnyomkodássá halványul, hiszen ennek a játéknak nem ez a központja. Az ellenfelek száma csekély, az új képességek pedig ritkán hoznak valódi változást, így a harc, legyen bármilyen látványos is, inkább egy két lényegi rész közötti átvezetőként szolgál, mint központi tényezőként.
Sokkal izgalmasabb az, amit a játék a felfedezéssel mond el. Hadea világa gyönyörű és szomorú: romos falvak, elhagyott könyvtárak és festményszerű tájak mesélnek arról, mit veszített el ez az ország és a benne élő emberek. Egy-egy puzzle akár órákon át is lekötheti az embert, például amikor egy rozsdás széf történetét kell kibogozni, nyomok után kutatva faluról falura. A játék teljesen ránk bízza a feladatok megoldását, és ettől vált igazán magával ragadóvá.
Sajnos ez az önbizalom nem mindig tart ki. A Hell Is Us fejlesztői néha megijedtek attól, amit felépítettek: előfordul, hogy a játék hirtelen tippeket ad, útmutatókra vonja fel a figyelmünket, mintha megijedtek volna, hogy a játékos reménytelenül képes lesz elveszni. Pedig épp ez a bizonytalanság és magunkra utaltság a fő mozgatórugója a játéknak, ezek azok, amik igazán beindítják az ember képzeletét.
És ez főleg azért történik így, mert a világ felépítése páratlan. A Lake Cynon békéje éles kontrasztban áll az Auriga Múzeum elidegenítő brutalizmusával, mintha minden helyszín más történelmet, más traumát hordozna. A látványvilág, a karakterdialógusok teátrális beállításai és a finoman megkomponált felhasználói felület egyaránt azt sugallják: itt minden részlet szándékos, és mindennek története van. Minden épület, minden szobor egy elhallgatott emlék, mintha csak egy Tolkien könyvet élne át az ember.
A narratíva végül nem mer elég mélyre menni. A politikai manipuláció, a vallási üldözés és a nemzeti identitás kérdései háttérbe szorulnak egy misztikus gonosz árnyékában, pedig a háború sebeit nem démonok, hanem emberek ejtik – amire a cím is erősen utal. Mégis, a játék legjobb pillanataiban nem a párbeszédek, hanem a csend beszél: az elhagyott falvak, az üres tömegsírok, a szél által mozgatott zászlók.
Golyókat pattogtatva építsd újra Ballbylon megsemmisült városát és szerezd meg kincseit.
Az év vége előtt kapunk még egy küzdősportolóról szóló életrajzi filmet. Ezúttal Dwayne Johnson száll…
Az Anima: Gate of Memories 2016-os akció RPG remastere friss látványvilágot, viszont a majd 10…
Decemberben az HBO Max kínálata igazán változatos lesz! Blockbuster filmektől kezdve horrorfilmeken át a karácsonyi…
Bár a közvélemény negatívan fogadta Sydney Sweeney új filmjét, a Christy egy megrendítő filmdráma komoly…
A Wall World 2 nemcsak erősebb, hanem érettebb is elődjénél. Mindent megtesz, amit egy folytatásnak…