A Way Out már a bejelentésekor felhívta magára a figyelmet különös koncepciójával. Nagy örömömre nem egyebet tűzött ki célul, mint az osztott képernyős móka feltámasztását, a kooperatív kalandok előtérbe hozását. Hiszen valljuk be, ha manapság internet nélkül csak egy jót akarunk szórakozni családdal, barátokkal, párunkkal, nincs könnyű dolgunk. Két lehetőség közül választhatunk: az első, hogy visszanyúlunk régi klasszikusokhoz, egy olyan érába, ahol még nem az interneten való játék volt a menő dolog, hanem az, hogy iskola után egymásnál találkozva két kontrollerrel mélyedtünk el egy virtuális világban. A másik, hogy veszünk még egy konzolt, PC-t vagy egyéb konzolt (feltéve, hogy nem sport- vagy verekedős játékokkal akarunk játszani). Ugyanis manapság már csak hébe-hóba jön egy-egy jó játék, amit ketten végig lehet játszani, ugyanabban a légtérben, ugyanazon a masinán. Persze akadnak gyöngyszemek is: Cuphead, Overcooked és társai. De A Way Outhoz hasonló kaliberű alkotás már ritka, mint a fehér holló. Most hirtelenjében nem is tudnék mondani.
Az EA által felkarolt alkotás a multiplayerre épít, egyedül nem is lehet játszani vele. Mindenképpen osztott képernyőn éljük át Vincent és Leo kalandjait, a kérdés csupán az, hogy online vagy offline leszünk játék közben? Ezt elősegítve az értékesítési koncepció is meggyőző, és mindenképpen elismerésre méltó. Ugyanis amennyiben egy ismerősünkkel esnénk neki a kalandnak, elég egy példányt megvenni a játékból, s így vagy ketten egy gépről játszunk, vagy két külön gépen. Utóbbi esetben az eredeti példánnyal rendelkező játékos meghívhatja barátját a játékba, aki egy online letölthető, csak meghívásos alapon működő verzióval tud csatlakozni. Két főre elosztva a kilencezer forintos árcédula pedig már nem is olyan vészes, nem?
A történet a bankár Vincent és a forrófejű, többnyire rablási melókra szakosodott Leo körül körvonalazódik. Mindketten ugyanannak a maffiózónak kerültek az útjába. Vincent tudtán kívül keveredett pénzmosásba, majd később tudatosan folytatta tevékenységét. Míg kicsiben ment a dolog, nem volt ellenére a plusz kereset, azonban ahogy nőtt a tét, úgy lett egyre kényelmetlenebb számára a szituáció. Megpróbált kiszállni, aminek nem lett jó vége, s alaptalanul vádolva, gyilkosság miatt került börtönbe. Ugyanez a szituáció Leónál is, akit egy gyémántrablás utáni üzleti tranzakció során vert át munkaadója, s szintén egy gyilkosságot rákenve küldte őt hűvösre. A két embert pedig az említett rosszfiú, Harvey köti össze. Azonban a börtön nem elég, Harvey bérgyilkosokat küld Leóra, a két férfi pedig elhatározza, hogy sérelmeik vért kívánnak. Nincs más hátra, meg kell szökni, és pontot kell tenni az ügy végére.
A sztori tekintetében nem kell Oscar-díjas alkotásra számítani. Tipikus bosszúhadjáratról szóló történet, tipikus szereplőkkel, tipikus helyszínekkel és tipikus szövegekkel. Kicsit olyan az egész, mintha a „Hogyan írjunk rablós-bosszúhadjáratos történetet, szökött fegyencekkel?” című nagy könyvből merítették volna. Azonban valamilyen megmagyarázhatatlan módon az egész működik. A forrófejű Leo és a higgadt, okosabb megközelítéssel operáló Vincent karaktere jól működik együtt. A történet azonban a szökés után képes sokszor hosszú percekre leülni, ugyanúgy, ahogy a semmiből képes adrenalinpumpáló akcióval elkápráztatni minket. Ez a hullámzó teljesítmény azonban nem válik a játék előnyére.
Legalább ennyire kérdéses a folyamatos osztott képernyő is. (Mindegy, hogy local co-opban vagy online co-opban játszunk). Gyakran előfordult, hogy míg az egyik játékos karaktere egy hangulatos pillanat közepében volt, a másik akarva-akaratlanul megölte az egészet egy teljesen másik helyszínen, például egy kerékpár csengőjét babrálva. Ugyanilyen frusztráló lehet, amikor valaminek a közepén vagyunk, de a játék úgy dönt, hogy társunk cselekményszála fontosabb, ezért felnagyítja az ő képernyőjét, a miénk kárára. Azonban ez a mechanika jól is el tud sülni, néhány üldözéses jelenetnél egész jól működnek ezek a vágások és a kétkamerás beállítás. Párszor a játék képes csak az egyik vagy csak a másik játékos kezébe adni az irányítást (ilyenkor teljesen övék a képernyő), vagy megfordítani az alapból vertikálisan felosztott képet horizontálisan, de arra is adódott példa, hogy felsőnézetbe váltott a játék, vagy éppen 2D-s oldalnézetbe. Röviden szólva stilisztikai és játékstílusbeli váltásból nincs hiány, s ugyanez igaz a játékmenetre is.
Ugyanis a játékmechanika elemeit, egy nagy keretet leszámítva, teljesen funkcionálisan kezelték a készítők, a szituációknak megfelelően. Alapvetően a kooperációra épülő mászkálós, beszélgetős játékmenet a jellemző, ami célirányosan vezeti előre a történetet. A jól megkoreografált akciók során QTE-k segítségével haladunk előre, a döntéseket közösen kell meghozni, de volt, hogy míg az egyik karakternek lopakodnia kellett, a másik egy szinttel lejjebb verekedve próbált elmenekülni. Megint másik alkalom során, míg egy csavarkulcsot kellett megszerezni Leóval, Vincent feladata a nővér és a biztonsági őr figyelmének elterelése volt. Egyszóval a kreativitással nincs hiány, azonban muszáj észben tartani, hogy ez csak így, két játékos esetén működik.
És ez a legnagyobb erénye és hátránya is az A Way Outnak. Önmagában se a történet, se a játékmenet nem állna meg a lábán. Előbbi teljesen középkategóriás, utóbbi pedig egyáltalán nem kiemelkedő. A szinkronszínészek sincsenek a helyzet magaslatán, a szövegek is sokszor elég bénácskák, a QTE-k nem túl izgalmasak, a fikarcnyi lövöldözős és autósüldözős rész pedig teljesen átlagos, mindkettőből láttunk már sokkal jobbat. De a két játékosra épülő mechanikák mégis működnek, mi nagyon jól szórakoztunk együtt, de biztos vagyok benne, hogy egyedül ezt már nem mondhattam volna el. Ehhez még hozzájön, hogy a börtönből való szökést a játék első negyedében lerendezzük, s onnan már csak a menekülésre és a bosszúra koncentrálunk a játék maradékában. Kicsit több lehetőséggel és gondolkodósabb játékmenettel sokkal maradandóbb alkotás születhetett volna. Mindenesetre a játék mindenképpen megér egy próbát, ha van kivel végigjátszani.
Golyókat pattogtatva építsd újra Ballbylon megsemmisült városát és szerezd meg kincseit.
Az év vége előtt kapunk még egy küzdősportolóról szóló életrajzi filmet. Ezúttal Dwayne Johnson száll…
Az Anima: Gate of Memories 2016-os akció RPG remastere friss látványvilágot, viszont a majd 10…
Decemberben az HBO Max kínálata igazán változatos lesz! Blockbuster filmektől kezdve horrorfilmeken át a karácsonyi…
Bár a közvélemény negatívan fogadta Sydney Sweeney új filmjét, a Christy egy megrendítő filmdráma komoly…
A Wall World 2 nemcsak erősebb, hanem érettebb is elődjénél. Mindent megtesz, amit egy folytatásnak…