Oldal kiválasztása

Stellaris – Játékteszt

Stellaris  – Játékteszt
8 éve született ez a tartalom. Kezeld ennek megfelelően (pl. egyes hivatkozások esetleg már nem működnek).

A Paradox előállt új 4X~grand-strategy hibrid játékával, és azonnal meg is döntötte a stúdió day one eladási rekordját. Steam Workshop segítségével day one a modderek kezébe került a játék, így akár egy cicafülű anime lányként is leigázhatjuk a galaxist.

Ha csak annyit mondanék, hogy a Stellaris az Europa Universalis űrbéli változata, akkor talán keveset mondtam volna, mert több aspektusában túlnőtt az EU-n. Már most rögtön az elején kijelenteném, hogy bár elég magas a tapasztalati minimum, amivel sikeresek lehetünk a játékba, az elődökkel ellentétben a Paradox most egy elég részletes tutorialt készített a kezdő játékosok számára. Ennek ellenére még mindig egy komplex és nehéz játék marad, ami miatt biztos, hogy nem lesz minden stratégia iránt kedvelő embernek megfelelő. Az elődökhöz képest rendezettebb UI-val találkozhatunk, ami az egerünk mozgását a lényeges dolgok felé vezérli. Ahogy a Paradox eddigi grand-strategy címeinél is, itt is egy lassú játékmenettel találkozunk, és exponenciálisan nehezedő adminisztratív feladatokat kell megoldanunk, ahol az űrben igázzuk le a bolygókat. Ha Total War szerű csatákat, vagy Starcrafthoz hasonló gyors tevékenységet igénylő dolgokat vársz, akkor ezt már most kijelenthetem, hogy nem ez a te játékod.

Ahogy az ilyen kaliberű játékoknál lenni szokott, egy kezdő területünk van egy kis térrel, ami jelenleg a fajunk kezdő bolygóját jelenti. Kezdetben a közvetlen környezetünk feltérképezésével fogunk foglalkozni nyersanyagok és elfoglalható területek iránt. Játékstílusunktól és népünktől függően ezt akár egyedül, másokkal diplomatikusan szövetkezve vagy mindenkit leigázva tehetjük. A játék kezdetekor egy elég részletes menüt találunk arra, hogy saját fajunkat létrehozhassuk és velük játszhassuk végig a menetet.

 A kinézet és a kezdőbolygónk tulajdonságain kívül találjuk majd a szerintem legfontosabb beállítást, a „Government & Ethics” fület. Itt 15 féle különböző lehetőség közül választhatunk, amit limitál, hogy milyen tulajdonságokat választottunk ki az Ethics alatt. Például egy xenofóbiás nép nem lehet a diplomácia mintaképe, stb. A népünk jellemzőit is kiválaszthatjuk, egészen pontosan 4-et, amit a meghatározott érték szerint kell kiosztanunk, hogy jusson pozitív és negatív is. Ezek az általunk létrehozott fajok beállításunk szerint akár játékbeli NPC népekként is megjelennek, ha csak máshogy nem döntünk. Már itt el kell döntenünk, hogy milyen Faster-than-light (FTL) technológiával fogunk utazni az űrben, amiből 3 különféle van, és mind a három más játékélményt eredményez. A jaték a kezdők számára a Warp Travelt ajánlja, ami szerintem is a legegyszerűbb és a legkönnyebben használható a három közül.

A technológia panel 3 különböző, egyidejű fejlesztést engedélyez: Physics, Society és Engineering. Mindegyik téren választásunk van a kutatásra. Amint befejeztünk egyet, egy picit random módon újabb lehetőségeket kínál a kutatás folytatására. Ez a módszer szakít a hagyományos tech-tree megoldással, és egy kevésbé elrettentő, de mégis nehéz döntések elé állító rendszert hoz létre.

Ahogy a felhasználói értékeléseket olvastam a Steam áruházban, sokan panaszkodtak, hogy a játék a vége fele nagyon belassul. Ez szerintem magától értetődő dolog, főleg, ha a korábbi hasonló címekkel is játszottak az emberek. Lényegében az end-game tömény politikáról szól, így ott már nagyon pörgős dolgokkal nem fogunk találkozni, csak nagy színes pacák az univerzumban egymással csatáznak, vagy épp diplomatikus tárgyalásokat folytatnak.

Ha a bevezetőben a modokról beszéltem, akkor nem lehet elmenni a játék day 1 40K modja mellett, ami néhol picit hibás, de egy nagyon jó képet ad arról, hogy milyen könnyen modolható a játék. Szerintem pár nap és érkeznek a Star Wars modok is. De ha csak kisebb változtatásra vagy testreszabásra vágyunk, akkor természetesen az űrbéli Jézus és Hitler, vagy a lenge öltőzetű neko lánykák is galaxis meghódítására várnak.

Végszóként még annyit szeretnék hozzáfűzni, hogy remélem nem árnyékolja majd be a játék jó hírnevét az esetleges dlc-k tömkelege, ami a korábbi játékokban is előjött már.

Értékelés: 9/10

Translate »