Oldal kiválasztása

The War Z – Bétateszt

The War Z – Bétateszt
11 éve született ez a tartalom. Kezeld ennek megfelelően (pl. egyes hivatkozások esetleg már nem működnek).

A világ első zombis túlélő-horror-MMO stílusú játéka a bétatesztelési fázisában van, és nekünk is volt szerencsénk ellátogatni a világvége utáni világba.

Jelenleg egyértelműen a zombi téma reneszánszát éljük. Játékok és filmek tucatjai foglalkoztak a témával az utóbbi jó pár évben, de valahogyan az MMO műfaj eleddig kimaradt. Ezt a hiányt igyekszik nagy erőkkel pótolni a Hammerpoint Interactive a jelenleg béta fázisban lévő játékával, a The War Z-vel. Nem titok, hogy az elképzelést, miszerint a zombiapokalipszis az MMO piacon is megállná a helyét, az ArmA 2 Day Z névre keresztelt modjának komoly sikere adta, és a The War Z sok tekintetben hasonlít is a szóban forgó modifikációhoz, és sokkal inkább az az érzése a játékosnak, hogy egy egyszemélyes játék nagyon jól kidolgozott többjátékos módjával játszik, és nem egy MMO-val.

Az alapfelállás szerint öt évvel járunk az emberi civilizáció mai formájának véget vető járvány kitörése után, s mint egy a kevés túlélőből, feltett szándékunk, hogy a továbbiakban sem halálozunk el. Az élőholtak elképzelései pedig – ahogyan az már csak lenni szokott – nem igazán hozható közös nevezőre terveinkkel, így az alapvető konfliktus adott.

A The War Z nem egy szokványos MMO. Sőt, a nagy bejárható területen és a többi játékoson kívül túl sok elemet nem hagytak meg a készítők a műfaj zsánereiből. Ennek megfelelően nincsenek kasztok, nincsenek szintek és nincs maximalizált fejlődés sem. A hangsúly erősen a realizmuson van, tehát se varázslatokra, se egyéb extra skillekre nem kell számítani, viszont alapvető szükséglet a rendszeres evés, ivás és pihenés, valamint sebeink ellátása. Tapasztalatszerzés ettől függetlenül azért van, de talán valamivel találóbb, ha úgy fogalmazunk, hogy tapasztalatszerzéssel egyre jártasabbak leszünk a túléléshez szükséges feladatokban. A képességfa egyszerű, mint egy pofon. Adott a fegyverhasználati, az orvosi és az általános túlélési képességek csoportja, és ezekből tulajdonképpen megtudunk mindent, itt tehát nincs hosszú percekig, akár órákig tartó szöszmötölés a legideálisabb statok beállításával és az XP-k szétosztásával. Az így felszabadult időt bőven eltölthetjük a világ bejárásával, felfedezéssel, valamint értékes és hasznos eszközök keresgélésével.

A bejárható terület hatalmas. A készítők elmondása szerint 400 négyzetmérföldnyi szabad térről beszélünk, ahol egyszerre 250 játékos lehet jelen. Bevallom őszintén, ezt pontosan leellenőrizni és lemérni nem sikerült, de a látottak alapján hajlunk arra, hogy higgyünk nekik. Jelenleg csak Colorado áll rendelkezésre mint elérhető helyszín, de a tervek szerint megjelenés után folyamatosan érkeznek majd a különféle kiegészítő tartalmak. Az eddig tervbe vett új helyszínek New York, Los Angeles és Párizs, de ha a játék sikeres lesz, akkor nem kizárt, hogy a Föld összes városa bekerülhessen a virtuális világba. A dologban a legszebb az, hogy a megjelenés utáni kiegészítésekért már nem kell majd külön fizetnünk, ahogyan nem lesz előfizetési díj sem.

A világban találhatóak úgynevezett biztonságos zónák, ahol a fegyverek használata tiltott és zombikra sem kell számítani. Itt találjuk a boltokat, ahol az alapvető felszerelési tárgyainkat vásárolhatjuk meg, de ez sem kizárólag a fizető játékosok számára élő lehetőség. Természetesen van mód valós pénzért játékbeli valutát venni, de a világban elszórva is találhatunk pénzt, sőt ritka tárgyainkat is eladhatjuk, hogy árukból olyan cuccokat vehessünk, amikre aktuálisan nagyobb szükségünk van. A boltok mellett az ilyen nyugodt területeken érhetjük el a globális inventoryt is, ahol tárolhatjuk az összegyűjtött cuccainkat, és ahogyan a neve is sejteti, később bárhonnan elérhetjük őket. Azt, hogy ez jó ötlet-e, vagy éppenséggel túlzottan megkönnyíti a gyűjtögetést, mindenki döntse el maga, ugyanakkor tekintve, hogy elhalálozáskor minden cuccunkat elveszítjük, talán van némi létjogosultsága a dolognak.

Halálesetek pedig valószínűleg lesznek bőven. Nem feltétlenül a zombik miatt, bár főleg esténként komoly esélyeink vannak arra, hogy belefussunk egy nagyobb hordába, akik ellen esélyünk sincs, de általánosságban az élőholtak sokkal inkább hangulati elemek. Egyrészt azért, mert van egy hasznos kis indikátor, ami azt jelzi nekünk, hogy mekkora zajt csapunk épen, illetve, hogy mennyire vagyunk láthatóak, másrészt létezik olyan, hogy zombi spray, amivel a szagunkat tudjuk elfedni, így nem leszünk azonnal célpontok a sétáló hullák számára, akik egyébként sem képesek szaladni, vagy komolyabb tereptárgyakat megmászni. Az igazi veszélyt a többi játékos jelenti, mivel a játékban bármit megtehetünk, így ha unjuk a felfedezést, bármikor elkezdhetünk akár emberekre is vadászni. Tehát itt erősen érvényesül a Walking Dead című sorozat alapszabálya, miszerint „harcolj a halottakkal, és félj az élőktől”.

A játékban szereplő küldetések főként a zombivadászat és az ellenszer megalkotása körül bonyolódnak, de ezeken túl bármelyik játékos adhat feladatot. Így megfelelő jutalom (pénz vagy ritka tárgyak) fejében felbérelhetünk másokat, hogy segítsenek nekünk ügyes-bajos dolgainkban, de ha a helyzet úgy hozza, hogy egy másik játékos túl sok borsot tör az orrunk alá, akár vérdíjat is kitűzhetünk a fejére.

A grafikai megvalósítás teljesen rendben van, a világ kellően szép és a karakterek is eléggé kidolgozottak. MMO-ról lévén szó, a reklámozott AAA kategóriás látvány közel sem kelhet versenyre napjaink legszebb alkotásaival, cserébe viszont integrált kártyákon is gond nélkül futtatható a program. A hangok viszont nagyon nagy piros pontot érdemelnek. Rég hallottunk ennyire reális környezet zajokat, s a különféle neszek kavalkádja hihetetlenül erős atmoszférát teremtenek, különösen éjszaka.

Összefoglalva azt mondhatjuk, hogy a The War Z egy könnyen megtanulható, egyszerű játék, ami gyakorlatilag szakít az MMO műfaj szokványos hagyományaival, és mindent a realizmusra hegyez ki (már amennyiben beszélhetünk realizmusról egy zombis játék esetében). Hatalmas bejárható területet kínál, amiben igazából azt tehetünk, amihez kedvünk van, viszont éppen ezért rengeteg időre lesz szükségünk az érdemi fejlődéshez, bár ez egy MMO kapcsán akár alapkövetelménynek is tekinthető. Jelen állás szerint úgy néz ki, hogy minden kritérium adott ahhoz, hogy a The War Z sikerjáték legyen. A sorsát a még nyitott kérdések fogják eldönteni, azaz hogy milyen támogatása lesz a terméknek, milyen közösség alakul ki és hogy a készítőknek mennyire fog bejönni az egyébként nagyon szimpatikus üzleti modell. Mi minden esetre szurkolunk. A nagyközönség számára a tervek szerint az év végén válik elérhetővé a játék, egyelőre csak PC-n.

Translate »